Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Mimmi Karlsson-Bernfalk: Krisen får aldrig bromsa oss

BLT:s nya sajt har fått ett mycket fint mottagande av våra digitala läsare. Men arbetet är inte på något sätt klart utan fortsätter. Ingen kris får stoppa det.
Mimmi Karlsson-BernfalkSkicka e-post
UTGIVARKRÖNIKA • Publicerad 9 maj 2020
Mimmi Karlsson-Bernfalk
Detta är en personligt skriven text i Blekinge Läns Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

I onsdags var det så äntligen premiär för nya blt.se. Utvecklingen av den nya, modernare och betydligt renare sajten har pågått länge. Vi har byggt om den från grunden i en helt ny teknisk miljö och har infört nya element kontinuerligt under främst det senaste halvåret.

Nu har också startsidan fått ny design med en rad nya funktioner men jobbet är ändå inte klart. Då tänker jag inte främst på att det återstår en del detaljer, som att några undersektioner ligger kvar med det tidigare utseendet, utan att det här snarare ska betraktas som en startpunkt än en färdig produkt. Ny går vi in i en ny fas där vi ständigt behöver fortsätta att utveckla funktionalitet, presentation och kärnan, innehållet, för att kunna leva upp till läsarnas förväntningar och krav.

Annons

Med veckans lyckade lansering, med mycket beröm från våra sajtbesökare, har vi skaffat oss en bra grund för det fortsatta arbetet. Samtidigt har vi höjt förväntningarna på oss själva. Nya blt.se ställer krav på vår journalistik. En snygg kostym med nya spännande detaljer betyder ingenting om inte innehållet känns relevant.

Vi liksom de flesta andra tidningar har det senaste året ansträngt oss för att slopa allt mer av mellanmjölken i vår rapportering för att istället fokusera mer på de viktigaste nyheterna och de starkaste berättelserna. En bra story ska kännas i både själ och hjärta men kräver liksom all fördjupande och granskande journalistik betydligt mer resurser än ett klassiskt referat. Samtidigt har de flesta medieföretagen de senaste åren drabbats av stora intäktstapp sedan Facebook och Google slukat allt mer av annonspengarna. Ovanpå på det har vi nu fått coronakrisen. Den har lett till att allt fler tar del av seriös journalistik, både hos BLT och andra kvalitetsmedier, men har samtidigt inneburit ytterligare stora inkomstgap på annonssidan.

Därför var det välkommet att regeringen under fredagen gick ut och lovade ytterligare 500 miljoner kronor till en redan hårt prövad mediebransch. När nyhetsföretagen förlorar annonsintäkter på runt 200 miljoner kronor i månaden är allt stöd till god lokal journalistik viktigt. Som kulturminister Amanda Lind (MP) konstaterade vid presskonferensen i går hamnar de nordiska länderna år efter år i topp i olika index över bland annat press- och yttrandefrihet, människors nyhetskonsumtion och kännedom om politiska skeenden – det beror på Sveriges stabila demokratibygge.

Vill du och jag att demokratin ska stå sig stark även framöver är det viktigt att också medierna klarar sig igenom den kris som nu skapar djupa sår i hela samhället. Därför är varje krona välkommen, även om det är för tidigt att säga exakt hur pengarna ska fördelas.

Trevlig helg

Annons
Annons
Annons
Annons