Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Nyheter

Konkursvåg drar fram i detaljhandeln

Inflationen, elpriserna och räntorna är ett hårt ekonomiskt slag mot både konsumenter och företag. Något som visar sig i septembers konkursstatistik, när konkurserna ökade i stort alla branscher.
Som mest drabbad var detaljhandeln.
Ekonomi • Publicerad 3 oktober 2022
När konsumenterna drar in, märks det för detalj- och sällanköpshandeln. Arkivbild.Foto: Janerik Henriksson/TT

I stort ökade konkurserna med 13 procent under september jämfört med samma period i fjol, visar de senaste månadssiffrorna från kredit- och affärsinformationsföretaget UC. Det är däremot från låga nivåer som ökningen sker.

För branscher som hade det tufft under pandemin, har det knappast blivit bättre. Kriget i Ukraina fortsätter, inflationen fortsätter uppåt, samtidigt som de höga elpriserna är ett kraftigt slag mot flera branscher.

Annons

– För de bolag som har haft det tufft och genomgått kris efter kris så blir till slut situationen ohållbar, säger Johanna Blomé, som är ekonom på UC.

Under förra månaden ökade antalet konkurser i hotell- och restaurangbranschen med 25 procent. Men hårdast drabbad var detaljhandeln. Här ökade antalet konkurser med hela 45 procent i september.

Slår mot detaljhandeln först

När allt blir dyrare och konsumenterna måste prioritera hårdare i sina budgetar, brukar det ofta slå mot detalj- och sällanköpshandeln först, enligt Johanna Blomé.

– För något som du behöver är ju mat på bordet, men behöver du verkligen en ny jacka i en annan färg?

Samtidigt ökade konkurserna i flertalet branscher, sju av tio, som ingår i UC:s konkursstatistik.

Kreditupplysningsföretaget Syna delar UC:s bild om att många företag kämpar i motvind just nu. Det är svårt att dra slutsatser utifrån enskild månadsstatistik men konkurserna kommer troligtvis att fortsätta öka i antal under hösten och vintern, enligt Karl Stjerna, vd för Syna.

"Dessutom är det så att många företag står inför att återbetala uppskjutna skatter och arbetsgivaravgifter, som var den tidigare regeringens sätt att lindra konsekvenserna för krisande företag under pandemin", säger han i ett pressmeddelande.

Många hade fått stöd

Enligt UC hade en ökad andel av företagen som gick i konkurs nu i september fått ekonomiskt stöd under pandemin, jämfört med tidigare. Av alla bolag som gick i konkurs hade 15 procent fått pandemistöd tidigare. I fjol var motsvarande siffra sju procent av det totala antalet konkursutsatta företag.

En aningen oväntad utveckling märks däremot för transportbranschen. Här fortsatte konkurserna att minska med 45 procent – trots de höga drivmedelspriserna.

Förra månaden var dessutom antalet konkurser inom transportsektorn den lägsta på fem år.

Annons

– Konsumtionstrenden i att fortsätta köpa på nätet är fortfarande stark, trots att många har hittat tillbaka till butikerna. När vi nu går in i tuffare tider tror jag att den trenden kan komma att bli ännu starkare, för det är lättare att hitta bra priser på nätet, säger Johanna Blomé.

Ökat antal konkurser att vänta

Det mesta tyder på att vi går mot en lågkonjunktur nästa år. Enligt UC är också det mest sannolika att konkurserna kommer att fortsätta öka under hösten och vintern. Dessutom att vi kan komma att se ganska stora regionala skillnader till följd av elpriserna, som varierar stort utifrån i vilken del av landet som du bor i.

– Då kommer det att spela roll i vilket elområde i Sverige som din verksamhet ligger, säger Johanna Blomé.

Fakta: Handeln i augusti

Försäljningsvolymen för detaljhandeln minskade med 5,1 procent i augusti jämfört med motsvarande månad i fjol, enligt Statistiska centralbyrån (SCB).

Dagligvaruhandeln var oförändrad, men sällanköpsvaruhandeln minskade med 9 procent. Som sällanköp räknas till exempel skor, kläder, elektronik, bygghandel, klockor, guld och leksaker.

Sällanköpsvaruhandelns försäljning började minska i februari och har fortsatt nedåt sedan dess. I augusti minskade försäljningen med 1,2 procent jämfört med juli.

TT
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons