Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Nyheter

Dags för vinterdäck – i alla fall i norr

Vintern närmar sig och det är dags att börja tänka på vinterdäck. I norr föll den första snön på torsdagen och flera svåra olyckor inträffade på ishala vägar i Norrbotten.
Väder • Publicerad 13 oktober 2022
Vintern är på g. Dags att börja planera för däckbyte. Arkivbild.Foto: Henrik Montgomery/TT

Från den 1 december råder skyldighet att använda vinterdäck när det är vinterväglag med snö eller is. Men redan nu har vintern slagit till i norr med bland annat en dödsolycka med två omkomna utanför Kiruna, och så långt ned som i Jämtland varnar SMHI för ishalka när våta vägbanor fryser.

Trots att lagen säger den 1 december kan det vara läge att fundera på att sätta på vinterdäcken, även om höstsolen lyser skarpt.

Annons

– Det är väldigt viktigt att titta på väderprognoserna i stället för almanackan. Numer finns det ju många bra appar, säger Nils Svärd, däckexpert på tidningen Vi Bilägare.

Gummi för plusgrader

Det är framför allt när temperaturen går ned mot noll som halkan kan komma överraskande. Och sommardäck får sämre grepp ju kallare det blir.

– Sommardäcken är optimerade för omkring 20 graders värme. Gummisammansättningen är inte tänkt för minusgrader, säger Nils Svärd.

TT: Sverige är ett långt land med mycket varierande temperatur. Finns det anledning att ha olika datum i regelverket i olika delar av landet?

– Det finns en kommunikationstanke med att ha samma datum och jag tror att man bara krånglar till det med att ha olika. Dessutom åker ju många genom landet och det blir konstigt med olika regler.

Dubbat eller odubbat

Den eviga frågan när det handlar om däck och vinterkörning är: Dubbat eller odubbat?

– Hamnar man på ren blankis är dubbar att föredra men dubbfria vinterdäck är mer följsamma. Om man åker på blandat före kan de dubbfria vara bättre, säger Nils Svärd.

Det har också skett en utveckling i däcksbranschen under de senaste åren.

– De odubbade vinterdäcken har blivit allt bättre och har närmat sig de dubbade i säkerhet.

Ingen Rysslandseffekt

Ukrainakriget har haft stor påverkan på däcksbranschen då tillverkningen till mycket stor del legat i Ryssland. Många trodde att det skulle leda till brist och att däckspriserna skulle skena. Men producenterna har flyttat tillverkningen till andra länder och enligt Däcksbranschen Sverige är tillgången på vinterdäck god.

Annons

– Jag tror inte att konsumenterna märker av något. Om man alltid brukar köpa ett visst märke kan man möjligen tvingas välja ett annat i stället, säger Nils Svärd.

Fakta: Vinterväglag = vinterdäck

Under perioden 1 december–31 mars ska personbil klass I, personbil klass II, lätt lastbil, tung lastbil, tung buss och lätt buss samt släpvagnar som dras av sådana fordon, vid färd på väg vara försedda med vinterdäck eller likvärdig utrustning när vinterväglag råder. Kraven gäller även utlandsregistrerade fordon. Vinterdäck kan vara dubbade eller dubbfria.

Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april. Om det är eller befaras bli vinterväglag får du använda dubbdäck även annan tid.

Vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Polisen avgör om det råder vinterväglag på platsen där du befinner dig.

Källa: Transportstyrelsen

TT
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons