Detta ska du tänka på när du flyttar hemifrån
First Move drivs av fem tjejer på af Chapmangymnasiet. De går tredje året på ekonomiprogrammet och är alltså själva i sitsen att de alla snart ska lämna föräldrahemmet.
‒ Fast i skolan lär vi oss inte hur man betalar räkningar eller hur man disponerar över sin ekonomi, trots att skolan lovar att förbereda oss för livet efter studierna, säger vd Visa Elezi.
Deras guide är därför något de själva har efterfrågat.
‒ Vi har kunnat utgå från egna frågeställningar men har också gjort en marknadsundersökning vid BTH, säger Samar Kurdi, ansvarig för försäljning.
Hon berättar att studenterna på BTH, Blekinge Tekniska högskola, fick svara på om de själva hade velat ha en sådan bok, och vad det i så fall skulle stå i den.
‒ Det visade sig att det ungdomar kan minst om är försäkringar, som vilken hemförsäkring är bäst utifrån ens egna individuella behov, säger Maja Karlowsky, inköp och produktansvarig.
Första tanken var att kontakta myndigheter och företag och samla in fakta vid personliga möten, men när det första försäkringsbolaget de kontaktade hänvisade dem till sin hemsida, valde de att även fortsättningsvis hämta all information från trovärdiga källor på nätet.
Den färdiga guiden har nu fem kapitel uppdelade på teman såsom ekonomi, matlagning, städ och tvätt. Den innehåller även många bilder för att underlätta för läsaren.
En av utmaningarna längs vägen har bestått av tidsbrist.
‒ Vi har tyvärr inte hunnit med allt vi har önskat och det har också gått ut över andra skolämnen, säger Samar Kurdi.
De fem tjejerna i företaget upplever även att det är svårt att komma ut på marknaden. Men de har i alla fall hunnit ta kontakt med en bank om ett eventuellt samarbete och stod liksom många andra UF-företag på Bubbetorps julmarknad i december och sålde.
First Move hör också till de topp sju UF-företagen i länet som har nominerats till att tävla på UF-mässan om att bli Årets UF-företag.
‒ Där kommer vi liksom de andra medverkande UF-företagen att även tävla i kategorierna årets vara, årets logotyp och årets webb etcetera, säger Visa.
Fördelen med att de är så många som femi företaget upplever de är att de kan uträtta mer på kortare tid, samtidigt är de medvetna om att de måste se upp med att det inte blir otydligt vem som uträttar vad, så att någon felaktigt lutar sig tillbaka i tron om att ärenden blir gjorda.
‒ Lärarna brukar rekommendera att man söker sig utanför kompisgänget när man letar samarbetspartners till sitt UF-företag, och i stället fokuserar på att få rätt konstellation av kompetenser. När det gäller det tycker jag att vi kompletterar varandra bra, säger Maja Karlowsky.