Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Våldsamma barn som saboterar ska inte gå i vanliga klasser

Att barn som är våldsamma, skapar otrygghet och saboterar lektionen för andra inte bör gå i vanliga klasser borde vara helt okontroversiellt.
Publicerad 2 september 2022
Detta är en ledarartikel som uttrycker Blekinge Läns Tidnings politiska linje. Tidningens politiska etikett är oberoende liberal.
Stöket ett av skolans största problem.
Stöket ett av skolans största problem.Foto: Henrik Montgomery/TT

Förra året rapporterade BLT om en lärare i Karlskrona som blivit anmäld till Skolinspektionen. Läraren hade skrivit upp stökiga elevers namn på tavlan och eleverna hade fått en prick. Efter ett antal prickar fick eleven inte vara kvar i klassrummet. Men anmälaren ansåg att barnen inte kände sig “trygga” och att skolan bryter mot värdegrunden (BLT den, 7 april 2021).

Ett annat uppmärksammat fall var den lärare som handgripligen flyttade på en elev som blockerade vägen i en korridor. Fallet rönte mycket debatt då läraren anmäldes och fallet drevs av Barn- och elevombudsmannen hela vägen upp i Högsta domstolen.

Annons

De senaste åren finns mängder av exempel på när lärare har blivit kritiserade och anmälda efter att de har tillrättavisat en stökig elev.

”Stöket i skolan har i stället gått så långt att elever tvingas sitta med hörlurar för att slippa oljud.”
Emma Jaenson

2011 års läroplan medförde att små grupper togs bort och allt fler barn placerades i vanliga klassrum, sannolikt i en missriktad välvilja att jämna ut ojämlikheter. Detta missgynnade alla elever, men det var en katastrof för de elever med olika typer av neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF), som exempelvis adhd. Och i takt med att stöket har ökat har också antalet barn med diagnoser ökat. Under 2008 hade 10 000 barn en adhd-diagnos. Tolv år senare, 2020, hade siffran stigit till 53 000.

Men vänder vindarna i svensk skola nu? Liberalerna har i dagarna lagt ett förslag om införandet av så kallade “akutskolor”, för att komma till bukt med bråkiga elever. Skolorna ska byggas runt om i landet för att stökiga elever ska kunna flyttas. Liknande skolor finns redan i Göteborg och Stockholm och poängen är att elever ska kunna stängas av utan att hamna efter i undervisningen.

Det är ett mycket bra förslag.

Att barn som är våldsamma, skapar otrygghet och saboterar lektionen för andra inte bör gå i vanliga klasser borde vara helt okontroversiellt. Men det har det inte varit, i Sverige.

Stöket i skolan har i stället gått så långt att elever tvingas sitta med hörlurar för att slippa oljud. Andra elever har berättat att det enbart sitter av tid i skolan, tid som egentligen är meningslös, eftersom de ändå inte lär sig något. De får läsa ikapp det som behövs hemifrån.

Mellan 2014 och 2018 inkom närmare 3 500 anmälningar om hot och våld. Dessutom har det rapporterats om 224 händelser med knivar och andra vapenliknande föremål i skolor (SVT den 9 januari). Läraryrket är i dag ett farligt yrke. Lärare får utstå dödshot. De blir kallade för idiot och hora. Hälften av alla lärare uppgav i en undersökning av Lärarförbundet att de fått utstå fysiskt våld (Läraren, oktober 2021).

Att Liberalerna nu föreslår akutskolor är ett steg i rätt riktigt. Men det finns inget förslag i världen som i en handvändning kan reparera det som år av vanstyre har medfört.

Emma JaensonSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons