"Träning ger inte mycket om man inte är motiverad"

Ledare Artikeln publicerades
"Man är i skolan ganska många timmar. Om tiden användes effektivt borde tiden räcka.", skriver Magnus Alpadie i en replik.
Foto:Maja Suslin/TT
"Man är i skolan ganska många timmar. Om tiden användes effektivt borde tiden räcka.", skriver Magnus Alpadie i en replik.

Angående Anders Gustafssons krönika "Läxfri skola? Sunt förnuft efterlyses hos S i Ronneby" (BLT den 3 november).

Läxor, oavsett om de är bra eller inte handlar de om ett tvång som man har hängande över sig.

Jag kände en enorm lättnad när jag började jobba och var helt fri efter jobbet. När man går i skola känner man sig aldrig fri. Antingen försakar man läxor eller familj, vänner eller fritidsintressen.

Skolan är inte frivillig och man måste gå dit vare sig man vill eller inte. Ganska många går dit med tungt hjärta. Anledningarna kan vara många: mobbing, att man ha svårt för skolarbetet, psykisk ohälsa eller utanförskap.

    Skolan är också ett urvalsinstrument, man blir sorterad efter betyg (vilket ofta inte är detsamma som kunskap). Pressen att prestera är därför stor hos många elever. Oavsett om man är intresserad av ett ämne eller ej, måste man ha bra betyg i ämnet.

    Sunda förnuftet säger att fotboll och musikutövande kräver träning. Men träning ger inte mycket om man inte är motiverad. Den som utför dessa aktiviteter är motiverad, annars skulle man göra något annat eftersom det rör sig om frivilliga aktiviteter.

    Den som är intresserad av sina läxor, exempelvis matte om man är intresserad av det, får ut mycket av att göra sin läxa. Den som gör det av tvång, mot sin vilja, kommer sannolikt inte att få ut mycket av sin insats senare i livet utan enbart för att plocka konkurrenspoäng.

    Jag har läst i denna tidning att man har infört läxfri skola på Norrevångskolan i Mörrum för några år sen. Eleverna höjde sina resultat rejält de första åren. Det är kanske värt att göra ett studiebesök där?

    Man är i skolan ganska många timmar. Om tiden användes effektivt borde tiden räcka. Jag kommer ihåg att mycket tid ibland gick utan att man lärde sig något, exempelvis när man kört fast och väntade på hjälp eller fick se en film som inte var särskilt givande.

    Magnus Alpadie, Hällaryd

    Svar: Resultaten i svensk skola måste höjas. För att nå dit behövs en rad förändringar: högre kvalitet på lärarutbildningen, att läraryrket attraherar de bästa studenterna, höjda lärarlöner, mer ordning och disciplin. Men också att eleverna lägger mer tid på skolan. Att ta bort läxorna är inte ett steg i den riktningen. Självklart är det alldeles förträffligt om skolan erbjuder läxhjälp för den som är i behov av det.

    Sedan läxfritt infördes på Norrevångskolan har de genomsnittliga meritvärdena stigit vissa år, medan de har sjunkit andra år. Samtidigt som skolan tog bort läxorna infördes dessutom extra studietimmar efter skoldagens slut fyra dagar i veckan. Någon utvärdering av att skolan tagit bort läxorna har inte gjorts. Att utifrån detta enskilda och icke utvärderade exempel dra några generella slutsatser av läxfri skola ska man därför vara försiktig med.

    Anders Gustafsson