Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Hur många behöver flytta in för att kampanjen ska löna sig?

Få undersökningar visar att arbeten med ”platsvarumärken” verkligen ger något konkret.
Publicerad 1 juni 2024
Detta är en ledarartikel som uttrycker Blekinge Läns Tidnings politiska linje. Tidningens politiska etikett är oberoende liberal.
Delar ur Visit Blekinges kampanj.
Delar ur Visit Blekinges kampanj.Foto: Visit Blekinge

Idag, den 1 juni, lanseras Visit Blekinges kampanj ”Blekinge. Kom närmare” i Danmark. Under åtta månader har 600 personer ur offentlig sektor, privat näringsliv, föreningar och akademi arbetat för att plocka fram Blekinges nya ”platsvarumärke” som det heter. Kampanjen mot Danmark är en del i detta platsvarumärkesarbete, vilket i sig egentligen går ut på att få folk att flytta till vårt län.

Med det antalet mantimmar och med de nedplöjda skattepengarna både i det stora projektet och i kampanjen mot Danmark, får man verkligen hoppas att det ger resultat. Problemet är, att det finns få studier som visar att liknande kampanjer faktiskt fungerar.

Annons

2019 skrevs en artikel om detta i den tidskriften Ekonomisk debatt, författad av Andreas Bergh och Gissur Ó Erlingsson. De konstaterar att ”forskningen om platsmarknadsföring [är] mestadels undermålig och ger dålig vägledning för den som vill veta om det fungerar som avsett.” Vidare: ”De enstaka systematiska studier som utvärderar effekten av platsmarknadsföring visar på inga eller mycket begränsade effekter.”

Det låter onekligen trist och nedslående. Svårigheten är att det tar det väldigt lång tid att förflytta uppfattningar om en plats. En plats har nämligen ofta redan ett ”varumärke” (det vill säga folk har redan en uppfattning), oavsett om man vill det eller ej. Det är saker som sedan länge styr allmänhetens uppfattning, som möjligheter till jobb och transport, placering i förhållande till attraktiva regioner, och så vidare. Det är alltså svårt att förändra bilden av en plats, så länge grundläggande förutsättningar inte förändras: livsförutsättningar i det omkringliggande samhället.

Som alla vet är befolkningsutvecklingen Blekinge svag. Invånarantalet antas sjunka med 1,8 procent, samtidigt som Sveriges invånarantal förutspås växa med 8,7 procent fram till 2040. Men om det blir enklare att ta sig till och från Blekinge, om vi får bättre vägar, om vi får behålla flygplatsen i Kallinge och miljöpartisterna i Stockholm inte lägger ner Bromma flygplats, om tågförbindelserna blir vettigare, om Blekinge med ens börjar ses som en framsida av Sverige snarare än en blindtarm som många nu upplever det som, då kanske det kan hända något. Och det viktigaste av allt: om någon är ”stolt värmlänning” eller ”stolt bleking” och fungerar som positiv kraft är det den bästa marknadsföring en plats kan få. Är vi alltså stolta blekingar? Säger vi det? Det borde vi.

Pengarna i kampanjen mot Danmark betalas av Visit Blekinge. Visit Blekinge ägs av Region Blekinge och de fem kommunerna i länet. Frågan är hur många nya blekingar som måste flytta in och börjar betala skatt innan det totala varumärkesarbetet har betalat sig. Den frågan skickar vi genast till Visit Blekinge.

Sylvia Asklöf FortellSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons