Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Nyheter

Erik Hultgren: Vilken miljönytta ger egentligen bussar och tåg?

Frågan kan verka provocerande. Att kollektivtrafik är bra för miljön ses ju som alldeles självklart.
Publicerad 16 mars 2016
En buss. Foto: Kristina Olsson
En buss. Foto: Kristina Olsson

Så är det också, om man ställer bilen för att i stället ta bussen. Om man däremot ställer cykeln, eller promenadskorna, blir det ett minus för miljön.

Tyvärr är det senare betydligt vanligare än det förra.

Annons

Under onsdagen beslutade regionstyrelsen i Blekinge om en ny plan för trafiken i Blekinge. Ett av de mest intressanta diagrammen i planen visar hur resandet i Sverige har utvecklats sedan 2010.

Kollektivtrafiken har stärkt sin ställning. Numera sker var fjärde, i stället för var femte resa med buss eller tåg. Det har dock inte skett på bekostnad av bilåkande. Färre väljer att samåka eller att promenera.

Något plus för klimatet verkar det alltså inte ha blivit. Detta under en tid när mer och mer pengar har satsats på bussar och tåg.

Den självklara miljönyttan är inte den enda myt som spräcks i planen. En annan är att priset spelar stor roll för kollektivtrafikens färdsätt. I själva verket är det tvärtom.

Av sex olika faktorer är priset det som påverkar resandet minst, enligt undersökningen Kollektivtrafikbarometern. Den viktigaste faktorn är relevans, att det finns avgångar och hållplatser som passar med ens resa. Därefter kommer saker som produktfördel (wi-fi exempelvis) och kvalité (att man kan lita på att tidtabellen hålls).

Det är särskilt intressant med tanke på den strid som just nu utkämpas i Karlshamn. En vänsterpartistisk motion om att utreda möjligheten att helt ta bort avgifterna i kollektivtrafiken, och låta skattebetalarna bekosta rubbet, har gått igenom.

Helst vill partiet se samma politik i hela Blekinge. Det vore katastrof.

En sådan politik skulle ytterligare förstärka trenden att kollektivtrafiken blir något som ersätter att man cyklar eller går dit man vill. Samtidigt skulle det dra pengar från åtgärder som på riktigt skulle kunna få bussar och tåg att ersätta bilen, exempelvis att öka antalet turer, anlägga fler hållplatser, eller öka komforten ombord.

Kommunen skulle också få mindre pengar till att bygga bättre cykelvägar och gångstråk, som gör att folk väljer bort kollektivtrafiken till förmån för miljövänligare alternativ.

Den insikten har lyckligtvis nått regionstyrelsen, som i bred enighet röstade igenom planen som föreslogs. Socialdemokraten Magnus Johansson stod i talarstolen och förklarade att de åtgärder som planen kräver (som halvtimmestrafik mellan Karlshamn och Karlskrona och utbyggnad av stadstrafiken) kommer att kosta. Att lägga pengar på sänkta avgifter är en fråga för framtiden, när kollektivtrafiken har blivit bättre.

Annons

Regionen valde också, klokt nog, att ta bort målet om att fördubbla antalet resor med kollektivtrafik. I stället är målet att öka kollektivtrafikens andel jämfört med annan motortrafik. Det är bilen, inte cykeln, som är boven.

Därtill ska också skärgårdstrafiken förbättras. Allt handlar inte om buss och tåg, utan även båt.

Det är cykeln, inte bilen, som är boven.

Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons