Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Petter Birgersson: En oljekatastrof och en PR-katastrof

TT-line har ett alldeles särskilt arbete framför sig för att återfå något slags förtroende.
Petter BirgerssonSkicka e-post
Ledare • Publicerad 31 oktober 2023 • Uppdaterad 1 november 2023
Petter Birgersson
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Blekinge Läns Tidning politiska etikett är oberoende liberal.
Marco Polo på fel kurs.
Marco Polo på fel kurs.Foto: Mikael Persson

Reaktionerna på oljekatastrofen orsakad av den grundstötta Marco Polo är starka. Inte minst riktar sig ilskan mot rederiet TT-line, som många anser smiter undan sitt ansvar genom att glatt fortsätta lansera sina nöjesresor medan oljan breder ut sig längs kusterna.

Det är befogad kritik. I krishanteringen borde rederiet ha legat först i linjen för gå ut med tydlig information till allmänheten via egna kanaler och via medier. Dels i inledningen om vad man visste – utan att föregå utredningen – och dels i fortsättningen om vad man anser göra för att medverka till att sanera och rädda så mycket som möjligt efter skadan.

Annons

De juridiska processerna och TT-lines formella ansvar för vad som har inträffat är en sak. Den andra saken gäller hur företaget ska fungera i framtiden och hur det vill uppfattas av allmänheten.

Ett företag som vänder sig även till privatpersoner som kunder och som lanserar sina nya satsningar som ”Green Ship” med att utlova miljövänlig överfart och gott om laddstationer för elbilar, måste självfallet leva upp till det också i verkligheten. Och det genom hela verksamheten.

När oljan läcker ut i Östersjön är läget akut, då duger det inte att hoppas att kritikstormen lägger sig. Det här är en alldeles särskild incident som påverkar många människor, det kommer i sin tur att förändra deras syn på fartygstrafiken och alldeles särskilt TT-line.

I hamnkommunerna är förhållandet till färjetrafiken alltid tudelad. Det för med sig arbeten och det ger både konkreta förbindelser till andra länder och en känsla av att vara en länk till omvärlden. Den stoltheten och traditionen ska inte underskattas.

Men det för också med sig stor påverkan på närmiljön, det kräver ofta rejäla kommunala risktaganden i form av investeringar, samt medför stora mängder trafik som ska hanteras i städerna både transportmässigt och utsläppsmässigt. Rederierna med stor verksamhet har ett alldeles särskilt ansvar för att nettot blir positivt, att de flesta tycker att färjetrafiken bidrar till något gott både lokalt och internationellt.

TT-line har nu ställt sig med ett rejält handikapp i sin relation till allmänheten, det som brukar förkortas PR. Ett utbrett missförstånd är att PR handlar om att saker ska låta bra, att det gäller att använda rätt ord. Men över tid så handlar goda relationer till allmänheten, till kunder och till beslutsfattare om att leverera vad man lovar.

I detta fall handlar det rent konkret om att bidra till att skiten försvinner från stränderna och att med alla medel förhindra att det händer igen. Det betyder fartyg i topptrim, kompetent bemanning, de renaste bränslena tankarna och helst flaggning av fartygen som har med destinationerna att göra. När det är gjort kan allmänhetens förtroende för TT-line börja återuppbyggas.

Just nu gäller det främst att rädda stränderna.

Annons
Annons
Annons
Annons