Det som inte får hända
I måndags uppmärksammades Moderaterna i landstinget i Blekinge av en privatperson på att en faktura från landstinget gått ut till fel person. Det visade sig att hundratals fakturor hamnat i fel personers händer genom att två fakturor felaktigt hamnat i samma kuvert vid det centrala utskicket. På fakturorna framgår namn, personnummer, adress och på vilken avdelning patienten vårdats.
Sådant får bara inte hända.
Patientsekretessen är i alla led en av våra mest omhuldade rättigheter. Öppenheten om våra sjukdomstillstånd och diagnoser måste kunna vara total gentemot läkare och vårdpersonal för bästa möjliga vård.
Men det är känslig information som inte får hamna i orätta händer. Just nu går patienter och är osäkra på om andra sitter på uppgifter om att de opererats, behandlats för en psykisk diagnos eller genomfört en abort. Det är mycket allvarligt.
Landstinget bör skyndsamt informera de patienter som drabbats. Företaget Idata AB som håller i fakturahanteringen bör hållas ansvarigt för sitt integritetsbrott. Utöver att juridiskt pröva vilket skadestånd som är lämpligt till de drabbade, bör landstinget kräva en utredning av hur det kunde hända. Vilka garantier kan företaget lämna för att det inträffade inte sker igen?
Utöver kännbara konsekvenser finns anledning att fundera över om det finns för mycket information på fakturorna. År 2015 uppmärksammade Centrum för rättvisa bland annat landstinget i Blekinge på att det vid kortbetalning och därför på kontoutdrag framgick vilken avdelning patienterna besökt. För bara två år sedan spred alltså landstinget liknande information, en rutin som därefter ändrades.
Eftersom det som inte får hända ändå har hänt, kan det vara värt att minimera integritetsskadan för den händelse det skulle hända igen.