Ulrika Sparre gör konsten i BLT
Hon har fått uppdraget att göra konst av historien från Judiska museet, men har sedan fått komma med egna idéer om hur utformningen skulle se ut.
Varför tror du att du fick uppdraget?
– Kanske för att jag har gjort liknande projekt tidigare, där jag utgick från den medeltida stadsvakten, han som gick runt i staden och ropade att allt var bra. Jag funderade på vem som är den moderna stadsvakten och kom fram till att det är medierna, säger Ulrika Sparre.
Här har vi alltså en förklaring till att Ulrika Sparre sökte samarbete med Blekinge läns tidning!
Varför kallar du din del av projektet Medborgarspelet? Man kommer att tänka på brädspel, som Monopol?
– Ja, det handlar om strategi, strategiskt tänkande. De judar som fick komma in i Sverige ville vara med i ett sammanhang. Det kan handla om vem som blir utvald, vem som får bli medborgare.
Hur har du arbetat?
– Jag har läst in mig på den judiska historien i Sverige. Märkligt nog var det en Sparre som hjälpte juden Aron Isak att få tillstånd att bosätta sig i Sverige redan år 1774, men det visste jag inte när jag började studera historien!
– Man såg invandrarna som konkurrenter, men de var duktiga på olika områden där svenskarna inte hade lika goda färdigheter.
I Karlskrona var det Fabian Philip som hade kunskapen att bedriva segeldukstillverkning i stor skala som trots motstånd från stadens borgare till slut lyckades.