bokrecension • Publicerad 3 oktober 2020
Camilla Jönsson.Foto: B Wahlströms
Mellanåldersbok

Den mörkaste skuggan

Författare: Camilla Jönsson

Förlag: B Wahlströms

Camilla Jönsson har skrivit en rad böcker sedan debuten ”Det går bara inte!” (2013). Nu är hon aktuell med ”Den mörkaste skuggan”, en läskig vardagsberättelse med övernaturliga inslag.

I centrum står tolvåriga Frida. Hon är familjehemsplacerad och försöker finna sig till rätta bland eleverna i sin nya skola. Där finns också en blek och underlig kille som heter Theodor, samt ett påträngande tvillingpar som ställer till problem. Men runt Frida kretsar också något annat, något skrämmande som hon inte förstår sig på och som snart ska visa sig vara livsfarligt.

”Bokens största behållning är samtalen mellan Frida och den gåtfulle Theodor”
Annons

Jönsson flätar med lätthet samman de övernaturliga krafterna, det ordnade livet i familjehemmet och saknaden som trots allt finns efter den struliga tillvaron Frida kommer ifrån. Språket är rakt och framåtdrivande, och många engagerande situationer skildras. Bitvis blir berättelsen dock något schematisk och bitvis belastas den av övertydliga kommentarer.

Bokens största behållning är samtalen mellan Frida och den gåtfulle Theodor, där finns en häftig blandning av temperament, överraskande innehåll och språklig spänst. Smygande låter Camilla Jönsson Theodor gå från en skissartad särling till en komplex karaktär som vill hjälpa Frida i kampen mot den hotfulla figuren. Deras oväntade vänskap är lika intressant som spännande.

Jonna FriesSkicka e-post
Annons
Annons