Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Kultur

Ökad vinst trots svag "Call of duty"-försäljning

"Call of duty" gick knackigt. Men "Candy crush" fortsätter att dra in pengar till Activision Blizzard, som utvecklar ett nytt "Warcraft" för mobiler.
Spel • Publicerad 4 februari 2022
"Call of duty: Vanguard" drog inte in lika mycket pengar som 2020 års utgåva av det populära actionspelet.Foto: Activision/TT

Activision Blizzard fortsätter att satsa på sin förstapersonsskjutare "Call of duty", trots att den senaste utgåvan "Vanguard" – som utspelar sig under andra världskriget – haft sämre försäljning än föregångaren, 2020 års "Black ops cold war", meddelar bolaget.

Det skandalomsusade bolaget är på väg att köpas upp av Microsoft, vilket enligt Activision Blizzard-vd:n Bobby Kotick innebär att speljätten står bättre rustat för att skapa nya titlar.

Annons

Årets "Call of duty" utvecklas av Infinity Ward, vilket enligt läckor och spekulationer tyder på att det rör sig om att det rör sig om nutid i en uppföljare till 2019 års kommersiella framgång "Modern warfare". Activision Blizzard är vaga, och nöjer sig med att kalla planerna för de mest ambitiösa i seriens historia, enligt IGN.

Activision Blizzards omsättning minskade under sista kvartalet 2021 till 2,16 miljarder dollar, jämfört med 2,41 miljarder motsvarande period förra året. Nettovinsten ökade dock till 564 miljoner, upp från 508 miljoner, främst till följd av minskade kostnader.

Bolaget uppger också att ett "Warcraft"-spel för första gången är under utveckling till mobiler. Blizzard utvecklar också en helt ny titel som inte hör till någon existerande serie.

Svenska King, ett av bolagets tre ben, fortsätter att gå starkt. Annonsintäkterna ökade med 60 procent under helåret, och dess storspel "Candy crush" är fortsatt det mest inkomstbringande i amerikanska appbutiker, enligt Activision Blizzard. Spelet hade rörelseintäkter på mer än 1 miljard dollar förra året.

TT
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons