Riksdagen vill informeras om Gripen
Ett problem med det svenska vapensystemet är att piloternas trycksatta dräkter krånglar, liksom syretillförseln till piloterna. Det har gjort att Försvarsmakten har infört begränsningar för hur högt planen får flyga och hur tvärt de får svänga – ett problem som har pågått i fem år, enligt TV4 Nyheterna som läst interna dokument.
Dessutom händer det att dataskärmarna för navigering och radar i flygplanen emellanåt slocknar, och ibland samtidigt.
Alf Ingesson Thor, flygspecialpsykolog och före detta pilot i flygvapnet, tycker inte att det är acceptabelt med så många fel under så pass lång tid.
– Det har inte bara med flygsäkerhet att göra utan också med tredje man.
Dessutom har instrumentlandningssystemet på Gripenplan på flottiljen F17 i Ronneby i tre års tid hängt sig av och till.
– Det verkar som att kombinationen av den flygplatsen och Gripens instrumentlandningssystem inte fungerar som man hade önskat, säger Robert Persson, flygvapnets flygsäkerhetschef.
Han säger att felen medför att Gripenplanen inte utnyttjas till sin fulla kapacitet.
– Vi hanterar det genom att införa någon slags begränsning i verksamheten.
Gripenplanen är spjutspetsen i incidentberedskapen som bland annat först ska upp och kontrollera ett i Östersjöområdet allt mer militärt aggressivt ryskt agerande.
Allan Widman, folkpartistisk ordförande i riksdagens försvarsutskott, är förvånad och vill att Försvarsmakten informerar utskottet.
– Det är ju särskilt viktigt i det säkerhetspolitiska läge som vi har nu, säger han till TV4 Nyheterna.
Saab, tillverkaren av Gripen, vill i nuläget inte kommentera uppgifterna. (TT)