Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Om du inte kan planera din körning – ta bussen

På onsdagsmorgonen förbjuds vänstersvängar vid polishuset.Osäkra bilister blir största hotet mot en jämn trafikrytm.I värsta fall väntar kilometerlånga köer för morgonpendlarna.
Karlskrona • Publicerad 26 september 2016
På onsdagmorgonen slocknar trafikljusen och vänstersvängar förbjuds vid korsningen Österleden och Blekingegatan. I två månader ska arbetet med att flytta korsningen pågå. Foto: Patric Söderström
På onsdagmorgonen slocknar trafikljusen och vänstersvängar förbjuds vid korsningen Österleden och Blekingegatan. I två månader ska arbetet med att flytta korsningen pågå. Foto: Patric Söderström

Nu inleds nästa fas i trafikomläggningen kring Pottholmen. På onsdag släcks trafikljusen i korsningen Österleden och Blekingegatan. Samtidigt förbjuds vänstersvängar i korsningen.

– Hela korsningen ska flyttas i sidled och därför vidtar vi nu de här åtgärderna, säger Karlskrona kommuns trafikingenjör Johan Lindh.

Annons

Sedan några veckor är en av filerna på Österleden avstängd för personbilar, endast bussar tillåts använda den. Det som kanske inte framgått är att bussfilen är en tillfällig lösning under de två månader som korsningen vid Blekingegatan byggs om.

– I och med att vi förbjuder vänstersvängar var vi tvungna att hitta en lösning för kollektivtrafiken. Nu leder vi in bussarna vid järnvägsstationen och sedan kör de rakt över Österleden in till Kungsplan, fortsätter Johan Lindh.

Han vill att bilisterna som ska ta sig in till Trossö på morgonen planerar sin körning. En normal vardag mellan 06.30 och 08.30 är det cirka tio minuter rullande kö från rondellen i Vedeby in till rödljusen vid fängelset. Från Blå Port är det fem till sex minuter kö. En osäker bilist som tvekar att köra vid Blekingegatankorsningen kan orsaka långa köer längre bort.

– Det kan innebära att bilarna längre bak i kön står helt stilla under flera rödljusomslag och det skapar frustration, säger han.

Allra värsta scenariot är om köerna sträcker sig förbi rondellen i Vedeby. Blir de några hundra meter längre än vad de är i dag kan det korka igen avfarterna från E 22.

– Jag hoppas att fler väljer att använda vänsterfilen på Österleden. Det går alldeles utmärkt att köra över Norra Smedjegatan om man ska till jobbet på marinbasen eller varvet, säger Johan Lindh.

Trafikingenjören hoppas också att fler väljer att använda sig av kollektivtrafiken. Kommunen vill minska antalet bilar som passerar Pottholmen under byggprocessen.

– Vi kommer att dra ner på hastigheten och lägga ut fartgupp där. Det är en arbetsplats och det måste vara en säker arbetsmiljö för de som jobbar där, slår Johan Lindh fast.

Anders Jaryd är projektledare för Pottholmsprojektet på Karlskrona kommun och han hoppas att trafikanterna visar varandra hänsyn.

– Folk är smarta och de brukar hitta bra vägar även under vägarbeten, säger han.

Annons

Kommunen har kontinuerlig kommunikation med entreprenören på Pottholmen och nu har de ökat takten på bygget.

– De kommer att jobba både kvällar och söndagar i fortsättningen, säger Anders Jaryd.

Sluttiden för arbetet vid järnvägstorget och Blekingegatan är satt till mitten av december. Därefter återgår trafiksituationen till det normala med dubbla filer.

Karlskrona kommuns trafikingenjör Johan Lindh vädjar till bilisterna att planera sin färdväg. Han vill att fler svänger vänster vid gamla fängelset och kör längs Norra Smedjegatan.
Karlskrona kommuns trafikingenjör Johan Lindh vädjar till bilisterna att planera sin färdväg. Han vill att fler svänger vänster vid gamla fängelset och kör längs Norra Smedjegatan.
Fakta

Guide till Trossö

Var ute i god tid. Blir det köbildning kan det ta 15 till 20 minuter längre att åka in från Vedeby.

Planera din körning. Om möjligt, sväng vänster vid gamla fängelset och kör över torget.

Visa hänsyn. Använd blixtlåsprincipen och hjälp dina medtrafikanter så kommer alla fram säkrare.

Patric SöderströmSkicka e-post
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons