Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Mustaschfrossa i kabelfabriken

Det växer och frodas på ABB.Ingen kan missa det gemensamma odlingsprojektet.Här finns allt från fjuniga moppemuschar till lite yvigare mustascher.
Kristoffer Andersson
Karlskrona • Publicerad 26 november 2014

[q2drt591] Man kan tro att ABB gett sig in i stylingbranschen. För nästan 100 av medarbetarna har sannerligen förändrat sitt utseende under november.

Samtalsämnet är givet både på fikaraster och möten. Mustaschen står i fokus överallt på företaget.

Annons

Det började redan förra året när några av de anställda på teknikavdelningen bestämde att ge sig in i mustaschkampen.

Och i år har det spritt sig till fler avdelningar och totalt har närmare 100 män på ABB i Karlskrona skippat rakningen. Eller ja, det är inte riktigt sant för en mustasch kräver förstås ansning och en välrakad haka för att riktigt komma till sin rätt.

– Det finns en del av kollegerna som alltid har mustasch och då gick vi ut på mejl och bad dem om lite goda råd, säger Anders Brammesjö på projektavdelningen.

Själv stod han i början av månaden på ett möte och förstod inte riktigt varför alla tittade så konstigt. Tills han insåg att det var hans nya utseende som väckte förvåning.

Lite extra tid i badrummet på morgonen krävs för att snygga till mustaschen. Och förtäring har blivit ett kapitel för sig. Semlor, ägg, makrill och gräddbullar är inte att tänka på. Det ger en viss osäkerhet åt bäraren om hälften av måltiden riskerar att sitta kvar i mustaschen efteråt.

Mustascherna har inte bara gett nya samtalsämnen på arbetsplatsen. Faktum är att de som deltar också utvecklat helt nya vanor.

– Jo, men du vet, det blir lite så där som motorcyklister gör. När jag möter någon annan med mustasch så nickar vi lite speciellt åt varandra, säger Janne Nyberg som är en av nära 40 deltagare från teknikavdelningen.

Förutom de vid det här laget mycket synliga mustaschbärarna, finns andra kolleger som deltar mindre synligt genom att bara stödja pengainsamlingen. Varje deltagare lägger 100 kronor som oavkortat går till forskning om prostatacancer. Företaget går också in och stödjer insamlingen med lika mycket som den inbringar bland de anställda.

Mitt i mustaschskämten finns förstås också allvaret. I det här fallet representerat av Tomas Vanberg som slätrakad står mitt bland alla mustascherna. Han drabbades av prostatacancer tidigare i år och blev opererad i augusti. Med gott resultat.

– Det otäcka är att man oftast inte märker något först. Jag hade väl inte tänkt så mycket på det men så gjorde jag ett sånt där psa-test och då upptäckte de att jag hade prostatacancer, säger Tomas Vanberg.

Annons

Nu är han tillbaka på jobbet igen och uppskattar arbetskamraternas engagemang.

Snart är november slut och självklart väljer de att göra en gemensam procedur när det är dags att raka bort mustascherna.

– Alla som kan samlas på varmbadhuset på fredag. Då ryker mustascherna, säger Anders Lindgren, stolt mustaschbärare och chef för högspänningslabbet på företaget.

Mustaschepidemi pågår för fullt på ABB i Karlskrona. Här har vi lyckats samla 38 av runt 100 mustaschbärare som ägnat november åt att odla fram mustascher av alla slag. Allt för en god sak, de skänker också pengar till forskning om prostatacancer. Foto: Patric Söderström
Mustaschepidemi pågår för fullt på ABB i Karlskrona. Här har vi lyckats samla 38 av runt 100 mustaschbärare som ägnat november åt att odla fram mustascher av alla slag. Allt för en god sak, de skänker också pengar till forskning om prostatacancer. Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström
Foto: Patric Söderström

”De andra tycker tydligen att jag lyckats bäst.”

har lyckats odla fram den bästa mustaschen enligt arbetskamraterna.

Fakta

För mäns hälsa

I fem år körde Cancerfonden kampanjen Mustaschkampen som syftade till att samla in pengar till forskning om prostatacancer.

Sedan 2012 satsar fonden i stället på att få in månadsgivare men uppmuntrar fortsatta enskilda initiativ till insamlingar.

32

miljoner kronor samlades in genom Mustaschkampen under 2007-2011.

Movember Foundation är en internationell rörelse som utmanar män att odla mustasch under november och att samla in pengar till forskning om prostata- och testikelcancer.

Lotta AnderssonSkicka e-post
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons