Idatas vd: ”Jag ber om ursäkt till de drabbade”
Nu står det klart. Det var en förflyttning av en produktionsmaskin som under några timmar fick spel och lade dubbletter av olika personers fakturor i samma kuvert.
– Tyvärr är ännu inte alla detaljer fastställda. Det vi vet är att när maskinen flyttades stängdes kontrollfunktionerna av och det verkar som att de aldrig aktiverades igen. Det gjorde att maskinen matade ner två fakturor i vissa av kuverten medan andra inte fick någon faktura alls, säger Martin Genhede, vd på idata, företaget som ansvarar för Landstinget Blekinges fakturor.
Samarbetet fungerar så att Idata får en datafil av Landstinget Blekinge som de sedan skapar pappersfakturor och internetfakturor av. Martin Genhede påpekar att Landstinget Blekinge alltså inte har gjort något fel.
– Jag har full respekt för de som känner obehag efter att ha fått fel fakturor och det är vårt ansvar fullt ut. Felet är vårt och jag ber om ursäkt till de som har drabbats.
Under dagen producerades 10 000 försändelser på Idata och omkring tio procent av dem hann bli fel innan maskinen själv återställde sig till normalläge. Martin Genhede säger att de på Idata inte fick reda på maskinfelet fören Landstinget själva hörde av sig en vecka efter händelsen, när patienter började ringa till dem.
– Vi har ett par kunder till som har hört av sig att de har drabbats. Vi försöker lägga pusslet just nu och förstå vad som har hänt.
Vad gäller skadestånd vill inte Idata uttala sig.
– Den dialogen vill jag i nuläget föra mellan Landstinget Blekinge och oss direkt. Men jag utesluter inte någonting i dagsläget.