"I år blev det publikrekord"
Årets upplaga var den tredje och Robin Åkerman menar att årets fest satte sig.
– Vi har provat oss fram men i år känner vi att vi verkligen hittat formen. Känslan ska vara att festen är unik. Även om du kommer från en annan del av Sverige eller ett annat land ska du känna att det här är det bästa av Karlskrona och det har vi lyckats med tack vare föreningslivet och alla ideella krafter som slitit hårt de här dagarna.
Det finns ännu inga siffror men från arrangörshåll känner man att publiken verkligen upptäckt festen.
– Alla jag pratat med säger det. Michael Helgesson som anordnar stadsvandringar säger att de haft 4-5 vandringar per dag, menar Robin Åkerman.
Projektledaren menar att man medvetet arbetat med målgruppsanpassade områden på festen.
– Det kan lätt bli spretigt, det är en lång promenad från Fisktorget till Stumholmen men jag känner att vi lyckats med vårt koncept.
Kritiken mot avgiftsbelagda konserter har han inte hört i år. Han menar snarare att antalet gratisevent är starkare än vad som erbjuds på andra stadsfester i städer jämförbara med Karlskrona.
– Inför framtiden gäller det nu för oss att hitta fler partners i näringslivet för att få till en hållbar finansiering av skärgårdsfesten.
Mattias Nilsson