Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Färjeolyckan var en ovanlig företeelse

Små marginaler och den mänskliga faktorn orsakade olyckan mellan skärgårdsbåten Wittus och Linfärjan mellan Ytterön och Hästholmen.
En utredning som ska klargöra orsakerna till incidenten har nu tillsatts.
Karlskrona • Publicerad 17 juni 2019
Linfärjan till Hästholmen som i lördags fick driftstörningar efter vajertrassel med skärgårdsbåten Wittus.
Linfärjan till Hästholmen som i lördags fick driftstörningar efter vajertrassel med skärgårdsbåten Wittus.Foto: Privat

Under lördagskvällen fastnade skärgårdsbåten Wittus i vajern som driver linfärjan till Hästholmen i Karlskronas östra skärgård. Nu tillsätts en utredning med Trafikverket för att hitta den faktiska orsaken. Men Markus Karlström har en aning om vad förklaringen kommer att vara.

– Jag kan inte uttala mig om vem som gjort rätt eller fel i läget, det måste utredningen få visa men som jag har förstått det och kan tolka incidenten så beror det bristande kommunikation mellan, säger Markus Karlström, ledchef på Hästholmen-Ytteröns samhällsförening.

Annons

Men denna typ av händelser tillhör inte vardagen.

– Vi upplever nästan dagligen folk som är oförsiktiga vid överfarten men olyckor är mycket sällsynta, men när det rör sig om stora båtar som Wittus är det snarare de små marginalerna som avgör om olyckan är framme eller inte.

Även Trafikverkets Ingrid Jarnryd, kommunikationschef på Färjerederiets ledningsgrupp, menar att dessa olyckor är ytterst sällsynta.

– Även om vi inte för någon nationell statistik över olyckor då de flesta linfärjor drivs av lokala rederier så måste jag medge att jag endast ett fåtal gånger fått rapporter om att liknande incidenter inträffat.

Hur man säkert passerar linfärjan mellan Ytterön och Hästholmen har Markus Karlström ett enkelt svar på.

– Det gäller att man respekterar de föreskrifter som finns. När den gula lampan på färjan lyser så bör man hålla gott avstånd och ligga stilla, man måste dessutom respektera den fartgräns på fem knop som råder i sundet, säger Markus Karlström.

Alfred AhlbergSkicka e-post
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons