Kusten är klar – då blir det säkrare för båtarna
En helt ny och mer detaljerad mätning av den svenska kustens strandlinje hade sitt startskott 2005 med Blekinges sydkust och avslutades sent under 2017 med Blekinges ostkust. Till nytta för fritidsbåtarna som inte längre riskerar grundstötning lika lätt i den förrädiska Blekingeskärgården liksom för yrkestrafik och militära syften.
– Det här kommer att öka sjösäkerheten, säger Magnus Wallhagen på Sjöfartsverket, både för den kommersiella sjöfarten och för fritidsbåtarna. På de gamla kartorna över strandlinjen kan öar vara 40-50 meter felplacerade samtidigt som många grundstötningsobjekt saknas.
Fram till 1960 dokumenterades den svenska kustlinjen för hand. Decennierna därefter inleddes flygfotografering för större noggrannhet. Och när möjligheterna till digitaliserad noggrannhet infann sig kring sekelskiftet gick Lantmäteriet och Sjöfartsverket in i ett gemensamt projekt för en uppdaterad version av var land och hav möts.
– Tidigare har Lantmäteriet och Sjöfartsverket arbetat med varsina karteringar av strandlinjen. Men att vi nu har skapat en gemensam strandlinje är en stor fördel, inte minst för försvarsmakten, säger Björn Olander som är kartingenjör på Lantmäteriet.
– Alla data mäts i ett 3D-program som får sina uppgifter från högupplösta flygbilder. Sedan 2015 lyckas vi hålla en upplösning på 25 meter istället för 50 vilket är särskilt viktigt när vi mäter in exempelvis hamndetaljer.
Med digitaliseringen finns nu också alla möjligheter till täta uppdateringar av den flytande och föränderliga gränsen mellan land och vatten. Vartannat år är tanken att mätdata ska uppdateras där Lantmäteriet ansvarar för strandlinjen och öar större än 25 kvadratmeter medan Sjöfartsverket uppdaterar alla mindre objekt som bränningar, bryggor, kajer och liknande.
Den ökade noggrannheten som nu är möjlig med ny digital mätteknik får särskilt stor betydelse i de uppbrutna skärgårdsmiljöer som Blekinge är exempel på med mängder av kobbar, skär och utspridda stenar.