Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Emmys kläder flyttar engelsk landsbygd till Karlskrona

22 år ung hittade Emmy Nilsson, 32, ett glapp i modebranschen: Det saknades kläder för kvinnor med lite former.
Nu skapar hon bekväma plagg som placerar världen i Karlskrona. Och tvärtom.
Karlskrona • Publicerad 16 oktober 2019
Emmy Nilsson saknade bekväma kläder för kvinnor med lite former. Hon startade sitt eget företag för nio år sedan. Nu säljer hon sina kläder med märket emmy över hela världen.
Emmy Nilsson saknade bekväma kläder för kvinnor med lite former. Hon startade sitt eget företag för nio år sedan. Nu säljer hon sina kläder med märket emmy över hela världen.Foto: Charlotta Bäckström

På Emmy Nilssons vykort njuter kvinnor det ljuva livet på fjärran platser. De är som hämtade ur en glassig modekatalog från 1950-talet. Inte ens om man tittar lite närmare ser man att bilderna från franska rivieran egentligen är tagna på Saltö och Stumholmen, och att det som känns som engelsk landsbygd i själva verket är Amiralitetsparken mitt i Karlskrona.

– Det är ju så man får göra om man har ett litet företag och inte har råd att åka till de här platserna, säger Emmy, som tycker att det är jättekul att sätta upp dessa helhetsbilder och visa vad det är hon vill förmedla med sina kläder.

Annons

Och då kvittar det om de klassiska solstolarna är köpta på Ikea eller på loppis och om skorna är inlånade av andra som pysslar med mode från samma tidsåldrar som hon är så intresserad av.

– Retrobranschen är väldigt tacksam på det sättet. Vi slåss inte om kunderna. Vi hjälps åt.

Emmy Nilsson ville skapa en helhetsbild och visa vad hon vill förmedla med sina kläder. Och då går det lika bra att placera den engelska landsbygden i landsbygden i Amiralitetsparken i Karlskrona som att åka dit.
Emmy Nilsson ville skapa en helhetsbild och visa vad hon vill förmedla med sina kläder. Och då går det lika bra att placera den engelska landsbygden i landsbygden i Amiralitetsparken i Karlskrona som att åka dit.Foto: Charlotta Bäckström

För det är verkligen så att alla detaljer sitter precis där de ska. Men det är också det som är lite av Emmy Nilssons kännetecken och en anledning till att hon startade det egna företaget emmy design AB för nio år sedan.

2008 när hon hade pluggat klart på Köpenhamns Mode- och designskola, rasade värsta finanskrisen och det var svårt att få jobb.

När den drygt 20-åriga tjejen från Tingsryd började leta runt hade hon fortfarande en dröm att få jobba i ett stort team.

– Jag sökte till och med jobb på H&M, men kom på att det inte alls var det jag ville. Och jag fick inte heller jobbet, säger Emmy, som bara kan konstatera att hennes noggrannhet funkar bättre för de mindre kollektionerna.

– Jag och mamma kan fixa med mönsterkonstruktion och passform hur länge som helst, ända tills vi är helt nöjda säger hon och visar en stor låda med tiotusentals färgkoder som man kan behöva när man skapar kläder.

Själv älskar Emmy alla färger, men favoriterna är nog ändå mint- och smaragdgrönt, solgult och olika nyanser av pudrigt rosa. Det är också de färger som går igen i hennes och sambon Davids lägenhet på Bredgatan i Karlskrona. Där sitter också detaljerna så att hemmet känns som en återblick men ändå tidlöst modernt och mycket bekvämt.

Det är här hon har sitt företag, där hon skapar kläder av den sort hon tyckte saknades redan som tonåring när hon själv började få lite former och förlorade sig i filmer som Now Voyager med Bette Davis: Bekväma plagg som framhäver kvinnligheten och med en tidlös stil som är långt ifrån allt slit- och släng.

– Vi strävar efter bra kvalitet så att man ska kunna ha sina kläder länge.

Emmy Nilsson gillar loppis, och det är också så hon tänker att hennes tidlösa klädstil kan kompletteras. Själv strävar hon bort från allt slit- och släng.
Emmy Nilsson gillar loppis, och det är också så hon tänker att hennes tidlösa klädstil kan kompletteras. Själv strävar hon bort från allt slit- och släng.Foto: Charlotta Bäckström
Att Emmy Nilsson gillar färg syns både i hennes kläder och därhemma, där mycket går i olika nyanser av mint- och smaragdgrönt.
Att Emmy Nilsson gillar färg syns både i hennes kläder och därhemma, där mycket går i olika nyanser av mint- och smaragdgrönt.Foto: Charlotta Bäckström
Annons

Stilen som gäller är då 30-50-tal, bortsett från den lilla detaljen att stretch inte fanns när det begav sig. Det gör att många i en lite mognare kundkrets och kvinnor med mer former hittat sina favoritplagg bland Emmys kläder, som görs i tio storlekar. Från storlek 34 och upp till 52..

Och det går bra nu. I dagsläget omsätter hennes företag fem miljoner och har två anställda; Emmy själv och systern Lisa, som sköter logistik och ekonomi. Vid sidan om finns mamma Karin, den stora inspirationskällan som varit behjälplig ända sedan de första försöken att sy kläder till Barbiedockorna och som nu sköter det mesta av mönsterkonstruktionen.

Kläderna sys upp i Litauen, det stickade görs i Marocko och sedan packas allt i Tingsryd.

– Vi producerar omkring 3 000 plagg i varje halvårskollektion. Och med alla storlekar och färgval blir det ganska mycket att stå i, säger Emmy, som sköter all marknadsföring själv. Mest i sociala medier, men också genom annonser i modetidningar.

Hennes kläder finns numera i ett 50-tal butiker i Sverige och övriga Europa, USA och Australien. Men marknaden är hela världen. Och just nu när höstkollektionen precis släppts är det rejäl snurr i webbutiken. Att jämföra med de tillfällen då någon influencer har burit något av hennes plagg.

– Vi har märkt en stor skillnad på de sociala medierna bara under det senaste året, säger Emmy Nilsson, som drömmer om att ha fler anställda och en arbetsplats att gå till.

– Det hade varit skönt att inte ha allt jobb här hemma, säger hon.

Kerstin PorshedSkicka e-post
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons