GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Varför ska vi ersätta bilen?

Våra bilar kan bli bättre på många sätt men många människor kommer inte att klara sig utan den, det menar Motorbranschens Riksförbund.
Publicerad 29 april 2020
Detta är en opinionstext i Blekinge Läns Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Utan bil är det svårt att få livspusslet att gå ihop, för att inte säga omöjligt.
Utan bil är det svårt att få livspusslet att gå ihop, för att inte säga omöjligt.
Foto: Anders Wiklund/TT

Det pratas ofta om att bilen är helt nödvändig på landsbygden. Nu har riksdagens trafikutskott låtit utreda om detta stämmer. Arbetsgruppen för forsknings- och framtidsfrågor i Riksdagens trafikutskott, har beställt en forskningsöversikt av en konsultbyrå. Det har gjorts ett ambitiöst arbete med att leta efter forskning som kan visa på alternativ till bilen utanför städerna.

Frågan som dock inte ställs är ”varför”. Varför ska vi överhuvudtaget ersätta bilen på landsbygden? Att bilen är det bästa transportmedlet för människor utanför storstädernas kollektivtrafikstråk borde vi väl ändå vara ense om vid det här laget. Sen kan absolut bilen bli ännu mer störningsfri, både i fråga om utsläpp och buller. Vilket den som bekant är på väg att bli. Men ändå finns det en politisk vilja att försöka stoppa den privata bilen som det primära färdmedlet.

Vad detta beror på går förstås att spekulera i. Att den fria och individuella mobiliteten alltid har varit omtyckt av folket men misstänkliggjord av makten är inget nytt. I dessa pandemitider är det också intressant att se hur bilens värde fått ett uppsving. Dels i fråga om att kommuner inför lättnader för parkering primärt av skälet att hjälpa butiker, dels hur man i sin rädsla för att bli smittad i trängseln på bussar eller tåg väljer att färdas i sin bil, själv och när man vill, vart man vill. Kanske inte så konstigt att 85 procent av svenskarna har tillgång till bil och att åtta av tio resor sker med.

Att hela landet ska leva är en ambition de allra flesta delar, men drar man undan mattan för att boende på landsbygd och i mindre städer och samhällen ska kunna äga och köra bil, förblir detta enbart en naiv utopi. Utan bil är det svårt att få livspusslet att gå ihop, för att inte säga omöjligt. Därför bör bilägandet snarare underlättas. Fler unga bör få möjlighet att ta körkort och bränsleskatterna ska sänkas. Bilbranschen måste få långsiktiga förutsättningar att utveckla miljöbättre alternativ och har gott om tid att ställa om sin produktion i takt med den tekniska utvecklingen.

Den av trafikutskottet beställda rapporten har med ljus och lykta sökt efter svaret på hur bilen kan ersättas på landsbygd. Man framför elcyklar som ett gott alternativ, när det möjligen kan vara ett komplement. Anropsstyrd kollektivtrafik är intressant, men blir oerhört dyrt. Elbilen, den anses dock vara en del lösningen framgent, eftersom man insett att bilen inte bara är ett transportmedel utan också en frihetssymbol för många. Men elbilen, i dess aktuella utformning, är inte funktionell i alla sammanhang.

Svaret är alltså – som de flesta redan visste – att bilen inte går att ersätta. Vi kan göra den ännu bättre, ännu tystare, miljövänligare och säkrare. Men vi kommer inte klara oss utan den.

Charlie Magnusson

Informationschef Motorbranschens Riksförbund

Anders GustafssonSkicka e-post
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Blekinge Läns Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.