Familjens bilköp blev en mardröm
Therése Sundberg, 29 år, och sambon Mattias Josefsson, 33 år, stod inför sin första stora gemensamma investering. Det var dags att byta bil och de tyckte att de hittade det perfekta objektet. En Volvo V70 av 2008 års modell som gått 12 000 mil och som bilhandlaren begärde 105 000 kronor för.
– Det var ett bra pris men bilhandlaren förklarade att han kunde sälja så billigt för att han hade låga omkostnader. Och allt verkade okej med besiktningspapper och serviceprotokoll, säger Therése.
Visserligen krånglade bilen bara några veckor efter köpet men efter att ha bytt tändspolar verkade allt bra. Det var först i oktober i fjol, fyra månader efter köpet, som mardrömmen började:
– Det var dags för en vanlig rutinservice och vi lämnade in bilen på verkstad. Och när bilen var klar, ringde verkstaden och sa "ni vet att bilen gått mycket längre än vad mätaren visar?" berättar Therése.
Det hade de naturligtvis ingen aning om. Bilen hade bara besiktigats en gång innan de köpte den (nya bilar besiktigas första gången efter tre år) och där framgick inte att den gått mer än 12 000 mil. När deras Volvo kopplades upp mot det system som bilverkstäderna använder för att kontrollera uppgifter om bilen, kunde man se att bilen gått över 19 000 mil redan våren 2010.
– Då tog vi kontakt med bilhandlaren som sålde till oss. Vi ville häva köpet men det var inte han intresserad av.
Bilhandlaren menade att han inte kände till att mätarställningen var fel och ifrågasatte också den verkstad de anlitat.
Paret gjorde egna efterforskningar på bilen och tog också hjälp av kommunens konsumentvägledare. De fick veta att de hade rätten på sin sida och att bilhandlaren var skyldig att låta häva köpet. Konsumentvägledaren rådde dem också att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Där är dock väntetiden på beslut ganska lång.
Therése och Mattias satt i en rävsax. Konflikten med bilhandlaren blev till slut så svår att de fick använda konsumentvägledaren som mellanhand för att över huvud taget fortsätta diskussionen.
Till slut, efter tre månaders bollande fram och tillbaka, gick bilhandlaren med på att ta tillbaka bilen mot att de accepterade att de bara fick tillbaka 90 000 kronor.
– Vi vill berätta vår historia för att inga andra ska hamna i samma situation. Om det verkar för bra för att vara sant, är det nog ofta det. Och man ska ta hjälp och inte ge sig. Det räcker inte heller att bara kolla besiktningshistoriken. Det gjorde ju vi men där framgick ju inte rätt miltal eftersom mätaren var manipulerad före första besiktningen.
Expertens råd
Här är några saker som Motormännens tekniker Milos Kosijer råder dig att göra före bilköpet:
??Kontrollera bilens historik. Hur många ägare har den haft, går det att få tag i någon av dem och i så fall få veta hur långt bilen hade gått innan de sålde?
??Verkar priset lågt samtidigt som bilen har lågt miltal? Kontrollera extra noga.
??Kontrollera bilen när det gäller slitage invändigt: ratten, klädseln, gummibeläggningen på bromspedalen. Om inte bilens skick i övrigt stämmer överens med hur långt den påstås ha rullat – bli misstänksam.
??Ta bilen till en bra verkstad och låt dem gå in i databoxen och kontrollera mätarställningen