Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Innehåll från BUSINESS BLEKINGE

Startupföretaget fick lokalt stöd: Så ska Ninas yogamattor göra avtryck i världen

Det sjuder av aktivitet bland Blekinges lokala företagare – små som stora. Men att expandera utanför Sverige kan kännas övermäktigt. En som vågat satsa på en internationell marknad är Nina Sjögren-Höe, entreprenören som gått från dröm till handling tack vare Business Blekinge.
Den här texten är en annons. Den är inte skriven av tidningens journalister.

När Blekinge-entreprenören Nina Sjögren-Höe startade företag med ambitionen att växa utomlands, spelade Business Blekinge och deras nätverk en stor roll. Minst sagt.

Idag driver hon World of Fajers – på en ständigt växande global marknad. Hon bygger ett holistiskt livsstilsvarumärke med fokus på innovativa, hållbara, stilrena och multifunktionella produkter.

– Idén om den väldoftande gymclutchen kom till mig när jag jobbade på Macy’s inköpskontor i New York. Jag tränade mycket pilates och yoga då och gick runt med min yogamatta och träningskläder hela tiden. Jag saknade ett snyggt och enkelt kit för att förvara mina yogaprylar, säger Nina som varit modeintresserad sedan barnsben.

Här saknas innehåll

”World of Fajers började synas i flera stora magasin”

Viktig inspirationskälla har hennes mormor Marianne varit. Hon hette Fajers i efternamn innan hon gifte sig.

– Redan som liten satt jag vid hennes köksbord och skissade kläder som hon sedan sydde upp, säger Nina.

Och det var i modets mecka som idén om att designa en väldoftande och snygg yogaväska började gro. Väl tillbaka hemma i Sverige och Blekinge gick Nina från dröm till handling.

Genom Blekinge Business Incubator kom hon i kontakt med Business Blekinge och Almi som hjälpte henne med finansiering och snart lanserade hon en kollektion riktad mot den amerikanska marknaden.

– World of Fajers började synas i flera stora magasin som Vogue, Elle och Harper´s Bazaar, inte minst i Tyskland. Och plötsligt vaknade den tyska marknaden till, säger Nina.

Liten väska för förvaring av personliga föremål från World of Fajers.
Liten väska för förvaring av personliga föremål från World of Fajers.
Nina Sjögren-Höe har tagit fram en väldoftande gymclutch till yogaprylarna under det egna märket World of Fajers.
Nina Sjögren-Höe har tagit fram en väldoftande gymclutch till yogaprylarna under det egna märket World of Fajers.
”De har varit som en hejaklack under hela min resa”

Här blev kontakten med Business Blekinge avgörande för den fortsatta utvecklingen. Utifrån Ninas behov och önskemål satte man in en skräddarsydd insats med konsultstöd – som resulterade i en lansering på tyska Amazon. Nu rasslade det till. Ordrarna bokstavligen trillade in. Idag är Amazon Fajers huvudsakliga exponerings- och säljyta i Tyskland.

– Utan Almi och Business Blekinge hade jag inte nått den tyska marknaden på det sätt som jag gjorde. De har varit som en hejaklack under hela min resa, så hjälpsamma med en stark tro på mig och min affärsidé, säger Nina.

– Ärligt talat så vet jag inte hur det hade gått utan det stöd jag fick. Det hade blivit en helt annan resa.

Nina fick lån, kontinuerlig rådgivning hela vägen med fokus på att etablera en webbshop på tyska Amazon, och inte minst tillgång till värdefulla nätverk.

Catharina Rosenquist, Petronella Lång och Peter von Trampe  på Business Blekinge arbetar med internationalisering av näringslivet i Blekinge.
Catharina Rosenquist, Petronella Lång och Peter von Trampe på Business Blekinge arbetar med internationalisering av näringslivet i Blekinge.

Business Blekinge är möjliggöraren som fler lokala företag borde känna till. Grow Global heter satsningen som syftar till att få fler företag i Blekinge att ge sig ut på en internationell marknad.

– Vi har samlat all hjälp och kompetens som finns att få och vi vill verkligen uppmana alla som funderar på att växa utomlands att ta kontakt med oss. Du får hjälp utifrån dina specifika behov och önskemål, säger Catharina Rosenquist som tillsammans med kollegorna Petronella Lång och Peter von Trampe arbetar med internationalisering av näringslivet i Blekinge.

– Vi hjälper både lokala företag att ta steget ut i världen och utländska företag som vill etablera sig i Blekinge. Det är bara att ringa eller gå in på vår hemsida för att läsa mer eller komma i kontakt med oss.

Man behöver inte vara direktexportör utan även underleverantörer är välkomna att höra av sig.

– Företag kan bland annat få finansiellt stöd och konsulthjälp inom ett specifikt område. Men det kan också handla om praktisk hjälp som att medverka på mässor utomlands för att nå internationella kontakter, säger Petronella Lång.

Om Business Blekinge

Business Blekinge är en regional partner till Business Sweden och drivs av Region Blekinge i samverkan med länets kommuner. Business Blekinge stödjer och hjälper företag från Blekinge som vill starta sin internationaliseringsresa, utöka sina exportaffärer eller investera i Blekinge. Styrkan är det gedigna nätverket Exportsamverkan Blekinge som består av:

Almi Företagspartner Blekinge

Business Sweden

Enterprise Europe Network (EEN)

Exportkreditnämnden (EKN)

Region Blekinge

Svensk Exportkredit (SEK)

Sydsvenska Industri- och Handelskammaren

Hjälpen från nätverket kan handla om konkret affärsutveckling, coachning och mentorskap tidigt i affären. Men det kan också innebära mer specificerad rådgivning kopplat till tull, moms, varuregler, val av exportmarknad, marknadsvalidering, handelsdokument och certifikat. Man erbjuder också olika typer av finansiering i form av både lån och företagsstöd.

Regional Exportsamverkan Blekinge är finansierat av Tillväxtverket och Region Blekinge.

Följ Business Blekinge på LinkedIn och Facebook

Denna text är en annons producerad av Gota Media Brand Studio och inte av redaktionen. Vill du veta mer om hur vi arbetar med denna typ av material får du gärna kontakta oss på native@gotamedia.se