Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Älmhult

Inne i Ikeas okända idélabb

Ikea vill ligga i framkant med innovativa lösningar. Därför försörjer de ett litet idélabb i centrala Köpenhamn som få känner till.
Hittills har Space10 lagt grunden för Ikeasatsningar på odling och appar.
Följ med in bakom kulisserna.
Köpenhamn/Älmhult • Publicerad 23 oktober 2018
Space10:s medgrundare Simon Caspersen tar Smålandsposten på rundtur i Ikeas danska idélabb.
Space10:s medgrundare Simon Caspersen tar Smålandsposten på rundtur i Ikeas danska idélabb.Foto: Peter Ottosson

I kantinan har två medarbetare fastnat i en diskussion om ett päron definieras av sin smak eller av sin form.

Simon Caspersen drar på smilbandet. Allt är inte guld.

Annons

Men att säga att Space 10 försöker lösa världsproblemen är inte en så stor överdrift som det låter.

Det är ett forsknings- och designlabb med målet att hitta hållbarare sätt att leva på.

Space10 står utanför Ikeas organisation, men jobbar mot Ikea och finansieras av dem. Med hur mycket pengar vill möbeljätten inte berätta.

Poängen med idélabbet är inte att utveckla nästa stora Ikeapryl. Det är inte produktutveckling.

Space10 jobbar med framtidsvisioner. Hur förändras världen? Hur kommer behoven att se ut? Går det att hitta lösningar på framtidens utmaningar?

Att sen översätta det till heminredning och affärsnytta är Ikeas jobb.

Medgrundaren Simon Caspersen är runda glasögon och svart tisha. Cigg och svart kaffe ute på brandtrappan. Värden som tar emot med öppna armar och berättar så ingående om sitt jobb att han efteråt ber om ursäkt in i bandspelaren.

– Jag är så ledsen för allt du måste transkribera. Jag är pratglad när du får igång mig.

På andra sidan parkeringen ligger Kød og flaeskehal med en muskulös kossa på fasaden. Intill kommer varuleveranserna till isländska hamburgerkedjan Tommi's. Vita byggnader med blå knutar.

Space10 ligger mitt i Kødbyen.
Space10 ligger mitt i Kødbyen.Foto: Peter Ottosson

Köpenhamns Kødbyen har gått från industriområde med slakterier och grossister till en trendig hub för mat och kultur, tio minuter från centralstationen.

Annons

Huset där Space10 ligger har varit fiskhandel. När Caspersen öppnade för snart tre år sen var här fyllt av små kylutrymmen.

Nu blandas vitt kakel, plywood och industrikök med Appledatorer och kontorslandskap. Farligt nära stereotypen av ett kreativt kontor.

Nere i källaren är hyllorna fyllda med kartonger. Farmen är stängd nu. Men tidigare fanns här ett experiment kring hydroponisk odling, alltså utan jord. Plantorna växer vertikalt under en artificiellt sol. Varje dag är den perfekta vårdagen.

– Vi lyckades odla tre gånger så snabbt som på en åker, med 90 procent mindre vatten, säger Caspersen.

I ett annat, vattenbaserat odlingssystem använde de fiskavföring för att gödsla grödorna, och grödorna gav näring i vattnet åt fiskarna.

Mjölmask och alger och mikrogrönsaker.

– Vi utforskade med hållbara och nyttiga alternativ till vår nuvarande diet.

Projektet las ner när Ikea gick vidare med idéerna, men valde att satsa på en start-up i New York som jobbar med samma sak. Men Simon Caspersen vill gärna tro att Space10s arbete la grunden.

Simon Caspersen i prototypverkstan.
Simon Caspersen i prototypverkstan.Foto: Peter Ottosson

Vi passerar genom verkstaden. Med en air av furu och slöjdsal är det här de tillverkar sina prototyper. Ikea industry brukar skratta åt deras små maskiner, men de får jobbet gjort, inflikar Caspersen.

Space10 har identifierat fem makrotrender, fem utmaningar för framtiden, som de jobbar med att knäcka:

Annons

• Ökande urbanisering när allt fler flyttar in i städer. Hur ska två miljarder i en nära framtid få plats när de inte kan hitta bra och prisvärda boenden? Och hur bygger vi städer som är bra att bo i?

• Politiska och ekonomiska skiften där makt flyttas från västvärlden österut, med mer inflytande för kvinnor och fattiga som blir rikare. Ökad konsumtion, på gott och ont.

• Teknologiska genombrott som är omöjliga att förutsäga. Vad blir nästa stora grej?

• Minskande naturresurser som mat, vatten och energi.

• Demografiska skiften där Japan tros sälja fler blöjor för äldre än för barn inom kort.

Simon Caspersen är antropolog och kreativ designer i grunden.
Simon Caspersen är antropolog och kreativ designer i grunden.Foto: Peter Ottosson

Det digitala är ett viktigt ben för Space10. De utvecklade, tillsammans med möbeljätten själv, Ikeas prisbelönta AR-app. Med augmented reality, förstärkt verklighet, kan kunden se direkt i mobilen hur en Ikeamöbel kommer att se ut i sitt eget hem.

– Appels vd Tim Cook har kallat det för shoppingens framtid, säger Caspersen.

Ett annat ben är open source och samarbeten:

Caspersen visar en stor träsfär på laptopen. Ett så kallat growroom, en urban trädgård.

Space10:s Growroom.
Space10:s Growroom.Foto: Space10/Alone Vibe

Ritningarna kan laddas ner och byggas av användarna själva i olika material, smällas upp i en stad och bli en odlingsyta. 30 000 laddades ner första månaden. De har poppat upp i Sydney, Milano och Helsingfors.

Annons

Projektet var från början bara tänkt att dra igång en diskussion. Utvecklarna på Space10 blev själva förvånade över genomslaget.

Nästa steg blev ett ”open source”-hus. Små och enkla hus som man laddar ner ritningarna till, men kan anpassa efter lokala behov.

– Bygger du det i Danmark behövs mycket isolering mot kylan, är du i Indien finns andra krav. Vi ser att arkitekter justerar det efter lokala miljöer.

– Designen är inte färdig än. Vi är nära, men det är fortfarande några utmaningar att lösa, säger Caspersen.

Just nu tittar Space10 bland annat på delat boende. Inte 1970-talets kollektiv, utan på nya sätt.

Det som byggs nu är ”en låda för en kärnfamilj”.

– I Stockholm delar studenter en lägenhet designad för en familj. Med bristande privatliv.

Kanske kan unga bo tillsammans med äldre, funderar han.

– Hur kan vi skapa fler delade utrymmen och designa för social interaktion, samtidigt som vi respekterar folks privatliv?

Peter OttossonSkicka e-post
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons