Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Vraket under Marinmuseum identifierat

Det är med största sannolikhet vraket av örlogsskeppet Prins Carl som ligger synligt vid tunneln under Marinmuseum. Det visar analyser som gjorts efter dykningarna i höstas.
– Resultatet överraskar, säger museichef Ingrid Hall Roth.
Karlskrona • Publicerad 22 februari 2019
Patrik Höglund var en av dykarna som deltog i undersökningen i höstas. Här kommer han upp efter en timme under Marinmuseum, och han var överraskad över hur mycket han kunde se av vraket.
Patrik Höglund var en av dykarna som deltog i undersökningen i höstas. Här kommer han upp efter en timme under Marinmuseum, och han var överraskad över hur mycket han kunde se av vraket.Foto: Andreas Blomlöf

Dykningarna under Marinmuseum genomfördes i månadsskiftet oktober-november förra året av dykare från Sjöhistoriska museet i Stockholm. Syftet var dels att frilägga vraket från sediment för att museets besökare ska se vraket bättre inifrån Marinmuseums undervattenstunnel, och dels att utföra en mindre arkeologisk undersökning.

Det fanns på förhand inga större förhoppningar om att det skulle göras några nya upptäckter om vraket, vars ursprung hittills varit oklar. Att marinarkeologerna nu med största sannolikhet kan slå fast att det verkligen är vraket efter örlogsskeppet Prins Carl från 1684 förvånar Ingrid Hall Roth, museichef på Marinmuseum.

Annons

– Det är fantastiskt roligt att vi nu med största sannolikhet har första rangens örlogsskeppet Prins Carl under Marinmuseum, som vi kan uppleva från museets undervattenstunnel, säger hon i ett pressmeddelande.

Vraket som syns från tunneln under Marinmuseum har nu visat sig vara örlogsskeppet Prins Carl.
Vraket som syns från tunneln under Marinmuseum har nu visat sig vara örlogsskeppet Prins Carl.Foto: Jim Hansson

Sedan arbetet avslutades i början av november har efterarbete och analyser pågått. Prover som togs visar bland annat att virket huggits efter år 1616.

– Vi har hittat flera samband mellan de arkeologiska observationerna och beskrivningarna i arkiven på Krigsarkivet i Stockholm. Bland annat hittade vi ett yttre skrov på vraket, en möjlig förhydning, alltså skydd för bordläggningen. Det är vad vi känner till inte speciellt vanligt på örlogsskepp i Östersjön. Vi såg även att det saknades flera skeppsdelar som inre förstärkande timmer, kattspår, för batteridäcken och innergarnering i skrovet, säger Jim Hansson, marinarkeolog vid Sjöhistoriska museet, enligt pressmeddelandet.

Jim Hansson var en av de dykare som deltog i undersökningen i höstas och han har tillsammans med arkivforskaren Bengt Gullbing letat i arkiven och hittat en rad uppgifter som tillsammans med provresultaten och de arkeologiska observationerna lett fram till slutsatsen vilket vrak det är.

– Det finns ett skepp i arkiven som är väldigt stort, som år 1714 fick en förhydning påspikad, 1721 beskriver man dessutom att man plockar bort kattspår och innergarnering bland annat och man beskriver precis vart skeppet ligger. I arkiven hittar vi även Holmamiralen Von Löwen som i en ögonblicksskildring vid en invertering år 1723 beskriver att skeppet Prins Carl ligger på ”flatt” vatten vid laboratorieholmen. Platsen där Marinmuseum ligger idag. Alla bitar faller på plats och nu känner vi oss rätt säkra på det här, berättar Jim Hansson vidare.

Prins Carl var med i sjötågen år 1700 i expeditionen mot Danmark, 1710 vid slaget vid Möen och vid slaget vid Femern 1715. Hon seglade med en besättning på cirka 600 man och hade 68 kanoner ombord.

Gunnar SvenssonSkicka e-post
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons