Facebook ska granska annonser bättre
Annonserna som lämnas till den amerikanska kongressen köptes enligt företaget troligen av människor i Ryssland, månaderna före och efter USA:s presidentval i november i fjol.
Facebook, världens största sociala nätverk, har blivit en primär plattform för politiska annonser på internet eftersom det har en bred räckvidd och ger annonsörer stora möjligheter att rikta in sig på en viss målgrupp.
Falska nyheter
De 3 000 annonserna från ryska "trollfabriker" kunde kopplas till 470 Facebookkonton, varifrån aggressivt och splittrande innehåll har spridits. Annonseringen pågick fram till i maj i år. Facebook har sedan dess ändrat sina regler och stängt ned kontona.
USA:s underrättelsemyndigheter har sagt att Ryssland påverkade presidentvalet 2016, bland annat genom att använda sig av sociala medier och så kallade "troll" för att sprida falska nyheter i syfte att påverka folks åsikter. Flera utskott i kongressens två kamrar, däribland underrättelseutskotten och senatens rättsutskott, utreder anklagelserna om rysk inblandning i valet.
Anställer 1 000
Facebook uppger också att 1 000 personer ska anställas nästa år för att granska annonser och säkerställa att de följer regelverket. Företaget ska också investera i mer mjukvara som identifierar och tar bort annonser som kan vara problematiska.
"Granska annonser betyder att utvärdera inte bara innehållet i en annons utan sammanhanget den köpts i och den avsedda målgruppen - så vi ändrar vårt annonsgranskningssystem för att ge mer uppmärksamhet åt dessa signaler", skriver Facebook i ett uttalande.
TT