Många studenter kan inte skriva korrekt
Bakom undersökningen står Gunlög Josefsson, professor i svenska vid Språk- och litteraturcentrum, och Sara Santesson, studierektor och universitetsadjunkt vid institutionen för kommunikation och medier, båda verksamma vid Lunds universitet.
De har undersökt skrivförmågan hos nybörjarstudenter på humanistiska och teologiska fakulteterna vid Lunds universitet. Deras bedömning har utgått från kunskapskraven för svenska 3/svenska som andraspråk 3, som krävs för högskolebehörighet.
I en debattartikel i Svenska Dagbladet skriver de att cirka 80 procent av nybörjarnas texter tycks leva upp till förkunskapskraven. Men en femtedel bedömdes ha så stora brister att "de inte rimligen kan tas om hand inom ramen för utbildningarna".
I cirka hälften av de problematiska texterna var bristerna så pass stora att artikelförfattarna anser att studenterna behöver en grundläggande kurs i skrivande på gymnasienivå eller, om de inte har svenska som modersmål, en kurs i svenska språket.
"Som exempel kan nämnas att det fanns en text utan en enda korrekt mening", skriver Josefsson och Santesson.
TT