Forskare oeniga om snabbtåg
””
I dag finns det inte tillräckligt med plats för alla tåg. Fördelen med höghastighetsbanor, jämfört med att bygga ut nätet för fler långsammare tåg, är att det blir mer överflyttning från flyg och bil, resonerar Stichler. Flyget mellan Göteborg och Stockholm skulle till och med kunna läggas ner, när det bara tar två timmar att åka tåg mellan städerna. Det ger stora miljövinster, fortsätter han.
Oklart om miljövinster
Men andra forskare håller inte alls med om det.
””
Dyr satsning
Enligt Nilsson och andra kritiker finns det även risk för att projektet blir så dyrt att det slår ut andra viktiga infrastruktursatsningar under lång tid.
””
Han tycker att politikerna har haft fel angreppssätt från början. I stället för att låsa sig vid att säga ja eller nej till höghastighetståg, borde de ha börjat med att hitta de projekt som snabbast löser de svåraste kapacitetsproblemen, fortsätter han.
Men Sebastian Stichel står fast vid att fördelarna överväger.
””
TT