Hela Helga Henschens värld visas
Det flyger fåglar genom hela Helga Henschens konstnärskap: De sitter i kvinnors hår, i en kupad manshand och dyker upp som mer abstrakta skulpturer av näbbar och ägg. Vänskapen mellan människa och djur är ett återkommande tema. Men fjäderfän har en särskild plats.
””
I år skulle hon ha fyllt 100 år. Och även Birgitta Holm presenterar nu hennes liv i en bok med titeln: "Som av fågeln genomflugen".
Stort intresse
Att Helga Henschen - via sin konst - återvänder till Thielska galleriet har en särskild poäng. Som liten lekte hon kurragömma i den anrika byggnaden, tillsammans med sin morfar Ernest Thiel, museets grundare. En period bodde hon också här, när barndomshemmet på Djurgården renoverades.
””
Intresset för Helga Henschens person är stort, uppvuxen som hon var i en känd kulturfamilj. Men i konsthistorien blir hon ofta utelämnad, ser Patrik Steorn. Det hoppas han kunna förändra.
””
"Svensk Picasso"
Helga Henschen skapade statyer, målningar, lerfigurer, illustrationer och böcker. Hon började sin karriär under 1940-talet då den abstrakta konsten dominerade. Själv inspirerades hon av berättande, och sökte sig till gamla folksagor, grottkonst, myter och barnteckningar. Tidigt skapade hon ett universum av återkommande figurer: fruktbarhetsgudinnan med en blomsterkrans, barnet som talar med djur och älgar med stjärnor. Flera motiv är bibliska.
Att stilbestämma henne är svårt tycker Patrik Steorn, som ändå ser likheter med efterkrigskonstnärer som Siri Derkert och Herta Hillfon men också Marc Chagall och Paul Klee.
””
Politisk kamp
Ett helt rum på Thielska galleriet ägnas åt Helga Henschens illustrationer och affischer, som med humor för fram den politiska kampen för jämställdhet, fred och solidaritet. Hon blev partipolitiskt engagerad i Socialdemokraternas sak, på 60- och 70-talen.
Själv benämnde hon sin inställning som en "trots-allt-glädje". Patrik Steorn nickar:
””
Helga Henschen har själv sagt att hon var rädd för allt som barn. Då blir nog fantasivärlden en tillflykt och trygghet, tror Patrik Steorn - som också ser ett släktskap med Tove Janssons dramatiska figurer. Där finns dessutom spår av Ingrid Vang-Nyman, vars Pippi får en motsvarighet i Henschens återkommande upprorsfigur Rebella med jättekeps och spretande hår.
Patrik Steorn lyfter fram humorn, men är också djupt berörd av Henschens humanism.
””
TT