Grönskande värld efter apokalypsen i "Rage 2"
Postapokalyptiska spel råder det ingen brist på. Avalanche och amerikanska Id Softwares grepp i "Rage 2" är att låta det gå några decennier efter att apokalypsen inträffat. Spelet tar vid ungefär 30 år efter föregångaren från 2011, som i sin tur utspelas i en nära framtid.
””
Spelaren tar rollen som Ranger Walker, den enda överlevaren från en bosättning som förstörts av spelets antagonister, kallat auktoriteterna. Spelets regissör Magnus Nedfors berättar att han hoppas att "Rage 2" ska sticka ut genom kombinationen av en öppen spelvärld - Avalanches signum efter spel som "Just cause" och "Mad Max" - och Ids intensiva förstapersonsskjutande, känt från "Doom" och "Quake".
Laglöst land
Likt föregångaren är det fokus på galna strider, både till fots och i fordon, mot människor och mutanter i olika former, och Avalanche har ansträngt sig för att få striderna att bli intensiva och varierade.
””
Spelet belönar exempelvis den som ger sig in i stridens mitt, genom möjligheten att plocka upp bonusar från fallna fiender som annars snabbt försvinner.
Att spelet har placerats en tid efter undergången ger också berättelsemässig inspiration, då manusförfattarna fått möjlighet att utforska hur samhällena är på väg att byggas upp igen, även om världen till stor del fortfarande är laglös och befolkas av banditgäng som driver runt. Att naturen har haft viss tid att återhämta sig får också spelmässiga fördelar.
””
Föränderlig värld
John Fuller, exekutiv producent och produktionschef, säger att Avalanche har planer för "Rage 2" långt efter att det släppts våren 2019, som inte består av ett traditionellt expansionspaket med nedladdningsbart material.
””
TT: Hur skulle det kunna se ut?
””
TT