Traditionell bulle vinnare i ny trend
Ostkakans dag, fetaostens dag, napoleonbakelsens dag, äggets dag. Många bakverk och maträtter har förärats med egna dagar i svenska kalendrar, men få säljer i de miljontal som kanelbullen den 4 oktober.
Branschorganisationen Sveriges bagare och konditorier beräknar att svenskarna firar med 6,5 miljoner kanelbullar och handelssektorn jublar.
””
"Ikonisk status"
Att skapa kommersiella högtider är klassiskt PR-arbete, enligt Sofia Ulver, konsumtionsforskare vid Lunds universitet. Hon jämför med hur konsumenter skulle lockas med hjälp av tävlingar och priser under 1990-talet.
Marknaden växer, i takt med det mediala intresset.
””
Men kanelbullens dag har en extra faktor som få av de andra dagarna har.
””
Följer fikatrenden
Sedan år 1990 har kaféernas priser på kanelbullar ökat med 74 procent, mycket mer än priset för hembakade och affärsköpta bullar. Det visar statistik från Statistiska centralbyrån.
Framväxten av kanelbullens dag går parallellt med en stor trend där svenskar allt oftare slår sig ner på kaféer.
””
””
TT