Sportföretagens etik under lupp
I helgen går Vansbrosimningen av stapeln, som en del i "en svensk klassiker". Men sponsorerna bakom klassikern har långt kvar när det gäller att säkerställa bra arbetsvillkor för de som tillverkar produkter för företagens egna märken, menar Fair Trade Center. Den ideella föreningen har granskat Stadium, Intersport och Team Sportia, som tillsammans står för nästan hälften av den svenska sportmarknaden.
””
Långt efter modebranschen
Enligt Fair Trade Center ligger sportföretagen långt efter exempelvis modebranschen, som de senaste åren haft stark press på sig att bli mer etiska. Det har bland annat resulterat i att flera klädföretag i dag publicerar listor över sina leverantörer för att underlätta granskning av villkoren, något som inget av de tre undersökta sportföretagen gör.
Men enligt Catherine Nasser, CSR- och kvalitetskoordinator på Intersport, pågår en intern diskussion om att följa efter modebranschen.
””
””
Personal i Asien
Stadium har just avslutat en utvärdering av företagets hållbarhetsarbete och enligt Åsa Bolkert, ansvarig för dessa frågor, är arbetarnas villkor prioriterade.
””
Men enligt Maria Sjödin på Fair Trade Center finns mer att önska av sportföretagen.
””
TT