unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Frågor kring futuristisk gränsle-buss

I flera år har fantasieggande bilder cirkulerat, och nu har den visats upp i Kina - den "gränslande bussen", tänkt att kunna revolutionera kollektivtrafiken. Men jättefordonet omges av frågetecken. Den sträcker sig över hela vägen, men tar samtidigt nästan ingen plats alls.(TT)

Den sträcker sig över hela vägen, men tar samtidigt nästan ingen plats alls. Och med en passagerarkapacitet på upp till 1 400 personer ställer den alla andra spårvagnar och bussar i skuggan. Dataanimationer av den "gränslande bussen" har väckt nyfikenhet världen runt i nästan tio år, och denna vecka visade tillverkaren Teb Tech upp Teb-1, en rullande prototyp i Qinhuangdao i norra Kina.

Som framtidens transportmedel är den givetvis helt eldriven. Den lägger sig som ett lock över övrig trafik, med endast smala ben på sidorna som rullar på räls i vägbanans kanter.

Lockar småsparare

Men nyhetsbyrån AFP rapporterar om utbredd skepsis i den kinesiska debatt prototypen har väckt. Den otympliga konstruktionen lär få svårt både att svänga och klara höjdkrav i många av världens städer, påpekas i den engelskspråkiga tidningen Global Times.

Och såväl i den tidningen som i andra Peking-medier nämns en risk att projektet kan vara ett sätt att locka ovana och övermodiga småsparare. Enligt Global Times drivs Tebs satsningar via webbaserad gräsrotsfinansiering, men bara en bråkdel av de miljarder yuan som strömmat in har omsatts i konkreta resultat.

Den utlovade avkastningen, 10-20 procent, betraktas också av kinesisk affärspress som misstänkt hög.

Mer nästa år

AFP har begärt tillgång till prototypen, men inte fått svar. Nyhetsbyrån tycker även det är konstigt att prototypen i en offentliggjord video knappt kryper fram.

Men Teb slår ifrån sig.

quote

Enligt Song ska större provkörningar börja i staden Zhoukou under nästa år.

TT