Flygexpert: Konflikten påverkar säkerheten
Oron för arbetsvillkoren och familjens situation ger enligt Hans Kjäll en belastning som kan kvarstå även om parterna kommer till en förlikning.
””
Bemanningsföretag hot mot säkerhet
Flest risker uppstår i en situation där piloterna arbetar inom bemanningsföretag då tryggheten och lojaliteten gentemot flygbolaget minskar. Dessutom kan rapporteringsvilligheten för avvikelser eller misstag minska av oro att förlora jobbet.
””
Flexibel arbetstid
I torsdags tillkännagav Norwegian att piloterna delas upp i tre dotterbolag, ett vardera för Norge, Sverige och Danmark. Enligt Norwegian kommer piloterna att garanteras anställningstrygghet i form av fasta anställningar och kollektivavtal i de nya bolagen. Piloterna har erbjudits tre års anställningsgaranti och oförändrade lönevillkor. Däremot vill bolaget se förändringar i arbetstid och flexibilitet. Något som får Hans Kjäll att misstänka att de nya bolagen kommer att agera som bemanningsföretag inom Norwegian.
””
Något som tillbakavisas av Norwegian.
””
För många piloter
Trots att piloterna nu kan hyras ut till samtliga bolag inom koncernen vill inte Holmbergh Jacobsson kalla bolaget som piloterna nu är anställda hos för bemanningsföretag. Inte heller ska det faktum att piloterna totalt sätt är för många inom bolaget ses som ett orosmoln.
””
Att strejken kan leda Norwegian in i en konkurs eller skära ner stora delar av verksamheten tror Hans Kjäll inte påverkar piloternas stridslystnad.
””
TT