Annons
Nyheter
Dryga böter för reklam utan varning
I Frankrike ska alla reklambilder där modellen retuscherats för att se smalare ut märkas med en varningstext. Syftet är att motverka skeva kroppsideal. Den publicist som bryter mot den nya lagen riskerar böter motsvarande 360 000 kronor.(TT)
Publicerad 4 oktober 2017
Den publicist som bryter mot den nya lagen riskerar böter motsvarande 360 000 kronor. Trots att man inom intresseorganisationen Sveriges annonsörer inte är för en tvingande lagstiftning ser man positivt på den franska utvecklingen.
””
I Sverige finns i dag lagstiftning mot vilseledande marknadsföring, men inget liknande den franska retuscheringslagen. Enligt Ulf Hermansson Samell handlar diskussionen i branschen i dag mycket om reklamens relevans och transparens.
Annons
TT: Vore det önskvärt att samtalet närmade sig innehållet i den franska lagen?
””
I Frankrike beräknas omkring 600 000 barn och ungdomar lida av ätstörningar. Bland 15-24-åringar är ätstörningar den näst vanligaste dödsorsaken efter trafikolyckor.
TT
Annons
Annons
Annons
Annons