1. Avdelningar
  2. Orter
  3. E-tidning
  1. Shop
  2. Tjänster
  3. Annonsera
  4. Tipsa oss!
  5. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Nyheter

Dryckesförsäljning uppåt

Alkoholfria drycker är den livsmedelsgrupp som ökade försäljningen mest under 2009 - 11,6 procent, meddelar Statistiska centralbyrån. Totalt ökade livsmedelsförsäljningen med 5,5 procent jämfört med 2008. (TT)
Nyheter • Publicerad 30 september 2010
Foto: Scanpix

Alkoholfria drycker är den livsmedelsgrupp som ökade försäljningen mest under 2009 - 11,6 procent, meddelar Statistiska centralbyrån. Totalt ökade livsmedelsförsäljningen med 5,5 procent jämfört med 2008 till 217 miljarder kronor. Både volymerna och priserna steg.

Av den totala försäljningen stod ekologiska varor för 4 procent, en ökning med 16 procent jämfört med året före. Dessa varor är störst bland mejerivaror och ägg, där de utgör 8 procent.

Tidningarnas Telegrambyrå
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.