Dash-plan kunde ha tappat vingarna
Problemen med landningsställen på flygplanstypen Dash 8, som tvingade SAS att ta planen ur drift i oktober förra året, kan ha förhindrat en katastrof.
Minst ett av de flygplan som ställdes på backen hade enligt kanadensiska och amerikanska luftfartsmyndigheter så allvarliga fel på vingarna att de kunde ha fallit av i luften, skriver den danska tidningen Politiken.
Metallen i de bultar som fäster vingarna till flygplanskroppen hade farliga sprickor och svagheter, något som SAS inte kände till när bolaget ställde flygplanen på backen.
Sex flygplan har ännu inte granskats, däribland de tre som råkade ut för haverier. Inget av de farliga planen används längre i passagerartrafik, betonar SAS.
Bolaget fick kännedom om vingproblemen på Dash 8 när de kanadensiska luftfartsmyndigheterna gick ut med ett larm i februari. Där framgick det att två icke namngivna flygbolag i samband med rutinmässigt underhåll hade funnit sprickor i de bultar som fäster vingarna till flygplanskroppen. Orsaken var metallutmattning.
Både kanadensiska och amerikanska luftfartsmyndigheter begärde att bolagen snarast möjligt skulle undersöka samtliga flygplan av typen Dash 8.