Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Ericsson om första kurvan: Svårast

Drygt 80 mil, 200 varv och en ständig kamp mot 32 andra förare.
Ändå lyfter Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist upp en annan utmaning med den klassiska racingtävlingen Indy 500: Första kurvan.
Bilsport • Publicerad 23 augusti 2020
Svenskduon Marcus Ericsson, vänster, och Felix Rosenqvist, är redo för den klassiska racingtävlingen Indy 500. Arkivbild.
Svenskduon Marcus Ericsson, vänster, och Felix Rosenqvist, är redo för den klassiska racingtävlingen Indy 500. Arkivbild.Foto: Charlie Neibergall

Svenskduon beskriver första kurvan som en "mental kamp". Foten vill nämligen gärna lätta från gaspedalen samtidigt som tanken bara är att fortsätta gasa.

– I kurva ett är det mest fartkänsla, för att man har läktare och allting som man ser i periferin. I den kurvan känns det som att man måste fokusera extremt mycket på vart man vill medan de andra kurvorna kommer lite mer naturligt, säger 28-årige Felix Rosenqvist i Viaplays F1-pod.

Annons

– I den första vill högerfoten lyfta från gasen men man får bara trycka ner den på något sätt.

Lita på bilen

Marcus Ericsson:

– Den kurvan är absolut den svåraste på banan och det gäller att man litar på bilen, för det gäller bara att svänga in när man kommer där. Man måste bara svänga in. Och det blir mycket, som Felix säger, att hjärnan säger att man ska släppa men det gäller bara att hålla ner.

Kurvan blir den första av många när drygt 80 mil och 200 varv ska köras när den klassiska racingtävlingen Indy 500 avgörs inför tomma läktare i Indianapolis.

En coronafri-säsong brukar tävlingen köras i samband med Memorial Day-helgen i maj – och har så gjort sedan starten 1911 – men den rådande pandemin tvingade arrangören att flytta racet till slutet av augusti.

Men mer än så tycker inte Ericsson att covid-19 påverkar Indy 500.

"Gåshud"

– Förra året fick man gåshud när man gick ut på banan, när det var fullt av folk så långt ögat kunde se. Det var en enorm känsla då och man fick ännu mer pump i kroppen på något sätt. Det är klart att det kommer att bli annorlunda nu men när man väl kör är det bara konkurrenter och racet man funderar på, säger Ericsson, 29, som slutade på 23:e plats i fjol och har 11:e startplats på söndag.

Rosenqvist var med och körde om en topp tio-placering i fjol men kraschade då in i en konkurrent och tvingades avbryta loppet. I år startar han på 14.e plats.

– Det där spelar ingen större roll när racet börjar, då gäller det vara att vara "in the mix" och jag känner att vi har ett ganska bra utgångsläge, säger han.

Fakta: Urval av fakta kring Indy 500

+ Svenskarna

Två svenskar finns bland de 33 förarna i startfältet: Marcus Ericsson, som startar som 11:e förare, och Felix Rosenqvist, med startplats 14. Kenny Bräck är med sin seger 1999 ensam svensk att ha lyckats vinna Indy 500.

+ Mjölk till segraren

Den kanske mest klassiska av alla traditioner som omgärdar Indy 500. Louis Meyer firade sin seger 1936 med kärnmjölk, vilket plockades upp av ett mejeribolag som såg marknadsföringspotentialen och redan året därefter började sponsra tävlingen med segermjölk. Bortsett några få år har segrare sedan dess serverats mjölk.

+ Tegelstenarna

Ursprungligen var den ovala motorbanan, som byggdes 1909, belagd med 3,2 miljoner tegelstenar. Men den asfalterades successivt, och sedan 1961 är det bara vid start och målgång stenarna syns. 1996 valde segraren Dale Jarrett att böja sig ned och kyssa tegelstenarna – något som därefter också blivit en tradition.

+ Flest segrar

Amerikanerna AJ Foyt (1961, 1964, 1967, 1977), Al Unser (1970, 1971, 1978, 1987) och Rick Mears (1979, 1984, 1988, 1991) är ensamma om att ha vunnit Indy 500 fyra gånger.

+ Prispokalen

Den enorma – 163 centimeter långa och 69 kilo tunga – Borg-Warner Trophy, som har delats ut sedan 1936, där vinnaren får sitt ansikte skulpterat.

+ Segerpengarna

Omkring 25 miljoner kronor till vinnaren.

+ Antal varv runt ovalen på Indianapolis Motor Speedway

200 stycken på den cirka fyra kilometer långa banan.

+ Topphastigheter

Mellan omkring 350 och 365 kilometer i timmen. Snittfarten är cirka 265 kilometer i timmen.

TT
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons