Stuga i dåligt skick gav rätt till ersättning
Familjen Alm från Sölvesborg hade bestämt sig för att ha stugsemester i Halmstad. De hittade en stuga genom Stugcentralen/Hallands Turistservice.
- När vi kom till stugan var den inte städad. I kylen hittade vi gammal köttfärs och konstiga typer kom på besök och sade att de sökte sina vänner. Vi var livrädda, berättar Kristina Alm.
Hon vänder sig också mot att stugan inte var städad och inspekterad innan familjen fick tillträde.
Sedan tidigare erfarenhet, när hon hyrt stuga, vet hon att uthyraren brukar besiktiga stugan i samband med nyckelöverlämningen.
Eftersom stugan inte höll måttet klagade familjen men fick först efter fyra dagar byta till en annan stuga.
- Den var bättre men inte heller den var särskilt fräsch, säger Kristina Alm.
När familjen kom tillbaka från sin semester i Halmstad krävde de ersättning av Stugcentralen/Hallands Turistservice.
- Men de ville inte erkänna att de hade fel. De ansåg att vi hade blivit erbjudna en likvärdig stuga.
Men efter att ha klagat hos Allmänna reklamationsnämnden får familjen rätt gentemot stuguthyraren. Allmänna reklamationsnämnden rekommenderar Stugcentralen att återbetala 2 000 kronor av den 3 825 kronor höga hyran.
Är din familj avskräckt från att hyra stuga igen?
- Nej, vi har hyrt tidigare i Varberg och det har varit jättefint, säger Kristina Alm.
I år går semesterresan till Turkiet i stället för till Halmstad.