Ringde för 10 000 kronor
Telia kan neka kunder med betalningsanmärkningar att teckna nya telefonabonnemang. När den nu åtalade kvinnan, en sölvesborgare i 30-årsåldern, inte kunde få ett eget abonnemang, uppgav hon i stället mammans namn när hon beställde det.
Skyller på maken
I februari förra året kopplades telefonen in på kvinnans adress, och några dagar senare, i början av mars, undertecknade kvinnan avtalet, fortfarande med moderns namn och uppgifter.
Redan i slutet av mars samma år uppgick telefonräkningen till över 10 000 kronor, ett belopp kvinnan inte kunde betala.
Kvinnan säger nu i förhör att det är hennes man som ringt alla dyra samtal, men hon medger att hon förfalskat sin mammas underskrift och avsiktligt uppgett fel namn vid beställningen.
Hoppas kunna betala
Enligt kvinnan hade modern från början givit sitt samtycke till att dottern tecknade abonnemanget i hennes namn, men sedan dragit sig ur när hon insåg hur höga räkningarna blivit. Detta förnekar dock modern, som bestämt hävdar att hon inte kände till bedrägeriet förrän det var ett faktum.
Den åtalade kvinnan hoppas att hon kan betala tillbaka pengarna till Telia under våren, men chefsåklagare Tommy Clevenhult väljer ändå att åtala henne för bedrägeri och urkundsförfalskning.