1. Avdelningar
  2. Orter
  3. E-tidning
  1. Shop
  2. Tjänster
  3. Annonsera
  4. Tipsa oss!
  5. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Ny sträcka på E 22 invigs

Nio nya broar, 300 000 kubikmeter krossat berg och massor av färsk, svartglänsande asfalt.
I dag invigs den nya sträckningen av E 22 mellan Gualöv och Bromölla..
Sölvesborg • Publicerad 22 juni 2004
Foto: Pär-Magnus Ström På jungfrulig väg. Men i dag vid lunchtid klipps bandet och strax därefter är det fritt fram att testa asfalten på nya E 22-sträckningen utanför Bromölla. Snyggaste bron. Rolf Karlsson, platschef, Anders Alnerud, projektledare och Johnny Nilsson, byggledare framför den snyggaste bron i bygget. Bron är lätt välvd och har två fina linjer i rött och gult längs med välvningen. - Det är för Skånes färger, säger Johnny Nilsson.
Foto: Pär-Magnus Ström På jungfrulig väg. Men i dag vid lunchtid klipps bandet och strax därefter är det fritt fram att testa asfalten på nya E 22-sträckningen utanför Bromölla. Snyggaste bron. Rolf Karlsson, platschef, Anders Alnerud, projektledare och Johnny Nilsson, byggledare framför den snyggaste bron i bygget. Bron är lätt välvd och har två fina linjer i rött och gult längs med välvningen. - Det är för Skånes färger, säger Johnny Nilsson.Foto: 

Efter två års arbete av som mest 100 vägarbetare är den körklar, den nya sträckningen av E 22 mellan Gualöv och Bromölla i Skåne.

Den åtta kilometer långa vägen ska göra livet enklare för de 13 000 fordon som varje dygn beräknas passera Bromölla.

Bokskog har avverkats

Dagen före invigningen spränger vägen i ödsligt majestät genom de skånska blandskogarna.

Jodå, en hel del bokskog har också avverkats för att ro projektet i land. Men den här gången uteblev protesterna.

Till skillnad från hur det var när sträckningen förbi Sölvesborg skulle byggas,

- Den här vägen är efterlängtad, konstaterar projektledare Anders Alnerud.

Anders Alnerud är mer än nöjd med resultatet.

Han har kämpat för bygget sedan 1995. 1998-1999 var han med och byggde ut väg 116 från Bromölla mot Olofström.

Redan då förberedde man den nya sträckningen av E22 förbi Bromölla med bankmassor och trafikplatser.

Startade 2002

I februari 2002 startade de arkeologiska utgrävningarna i området, och i augusti 2002 satte arbetet med vägbygget igång på allvar. Sedan dess har i snitt 70 vägarbetare jobbat med vägen varje dag.

- Det har gått bra. Det har flutit på bättre än förväntat.

Slutnotan hamnar på 240 miljoner, eller 30 000 kronor per meter väg.

I princip har man hållit sig inom budget. Något som dock blivit dyrare än beräknat är de arkeologiska utgrävningarna.

I området har man bland annat hittat en 12 000 år gammal boplats från jägaråldern och gravurnor från bronsåldern.

22 miljoner kronor

Vägverket har som exploatör av marken fått stå för utgrävningarna som kostat totalt 22 miljoner kronor. Men summa summarum är kalaset värt pengarna.

- Vägen mellan Sölvesborg och Kristianstad är en av de mest trafikerade vägarna i hela Skåne. Och det är ett av de få platser där det finns trafikljus. Två stycken dessutom, säger Anders Alnerud.

Ofta olyckor

Köbildningar och bilar som kör in i varandra nästan varje dag har varit följden.

En vägarbetare syns sopa vägrenarna på dubbelfiliga bron över Skräbeån.

Där ska den stora invigningen ske. Med flagghissning, musik och obligatorisk bandklippning.

Vid lunchtid beräknas trafiken få tillträde. Sedan kommer Kristianstadsvägen genom Bromölla aldrig mer vara en del av E 22.

Ulrika Lokrantz
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.