Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Låg standard på hamnars livbojar

I helgen kommer det att sjösättas båtar på flera platser i kommunen. Båtlivet startar ofta i hamnar som helt eller delvis saknar tillförlitlig räddningsutrustning.
Sölvesborg • Publicerad 23 april 2013
Foto: 
Foto: 

Runt om i småbåtshamnar går de oftast att finna på några ställen – livbojarna från Trygg-Hansa. Bara de senaste 14 åren har försäkringsbolaget skänkt över 200 stycken till olika organisationer i kommunen.

På livbojen framgår klart och tydligt vem som har mottagit den och därmed är ansvarig för att den fungerar. Trygg-Hansa kräver att bojen ska hållas i gott skick och att utseendet inte får förvanskas. Linan ska kontrolleras minst ett par gånger per år. En välskött livboj anses ha full flytfunktion i cirka tio år, och när den tillverkades går att finna tryckt på bojen.

Annons

– Vi donerar ju bojar till kommuner eller båtklubbar. Om det skulle hända något är vi helt avhängiga av att de byts av dem, säger Trygg-Hansas pressansvarige Johan Eriksson.

När BLT i förra veckan kontrollerade badplatser konstaterades att kommunen endast har livräddningsutrustning på plats 3,5 månad per år, från mitten av maj till och med augusti. Ansvarig på kommunen säger sig tro att de ”inte har några livbojar som är äldre än ett par år”. Trots det var den trasiga utrustningen i Tredenborg betydligt äldre.

När olyckan är framme gäller det att den som har hamnat i vattnet själv har möjlighet att ta sig upp eller kan få snabb hjälp. För att det ska vara enkelt att rädda en människa i nöd ska utrustningen vara enkel att använda utan förkunskaper. Det finns en mängd olika typer av utrustning, varav lägsta nivå anses vara livbojar med lina. De ska finnas med högst 200 meters mellanrum i hamn och 100 meter vid badplats.

När vi besöker småbåtshamnar finns det livbojar men de allra flesta är antingen för gamla eller trasiga.

Nogersunds hamnchef Johan Olsson säger att de har ”sådana lite här och var”. Ett par kring Hanöbåten är från 2004 men resten håller tveksam standard.

– Tack för att du varnade mig, säger han.

Att de ska bytas ut eller regelbundet uppdateras med ny kastlina för att vara funktionsdugliga är en överraskning för flera.

– Det har jag bara inte tänkt på. Vi får ju naturligtvis se över det, förklarar Ingmar Mattisson i Hörviks hamn.

De fem livbojar som finns i innerhamnen är ­alla från mitten och slutet av 1990-talet.

– Det är inga problem, dom är i bra skick. Vi har två arbetsdagar per år då vi kontrollerar dem, säger Christer Götesson, kassör i Sölvesborgsvikens båtklubb.

Annons

– Oftast hänger dom ju inte i tio år. Dom som är där nu dom flyter, det vet jag.

Att bojarna går att beställa kostnadsfritt är en nyhet för de BLT är i kontakt med. Undantaget är hamnkaptenen i Hällevik Ulf Johansson. Han är också är den enda som företräder en hamn som är fullt komplett när det kommer till livbojar.

BRA STANDARD

Hälleviks hamn: samtliga livbojar är från 2008.

ÄLDRE ÄN TIO ÅR, EJ UTBYTTA LINOR

Västra Näs hamn: 1995, endast två stycken.

Sölvesborgs innerhamn: 1995–1999.

Nogersunds hamn: 1999–2004.

Torsö hamn: en från 1999 och tre från 2011.

I PÅTAGLIGT DÅLIGT SKICK

Hermans Heja: 1998–2010.

Krokås fiskehamn: 1999–2003.

Hörviks hamn: 1999 (SSRS har en från 2010. 2005 står det på en som tillhör Kristianstads kommun).

BLT har inte besökt Hanö hamn.

Sarah Pallin
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons