1. Avdelningar
  2. Orter
  3. E-tidning
  1. Shop
  2. Tjänster
  3. Annonsera
  4. Tipsa oss!
  5. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Nyheter

Visa politiskt mod, Englesson

Nyheter • Publicerad 17 januari 2007
Foto: KRISTIAN PEDERSEN Utsatt. Anders Englesson, numera miljöpartist i Karlshamn, är inte rädd för att sticka ut hakan och ge sig in i debatten. Nu ställs han inför en ny utmaning - att visa politiskt mod och beslutsamhet.
Foto: KRISTIAN PEDERSEN Utsatt. Anders Englesson, numera miljöpartist i Karlshamn, är inte rädd för att sticka ut hakan och ge sig in i debatten. Nu ställs han inför en ny utmaning - att visa politiskt mod och beslutsamhet.Foto: 

Svar till miljöpartisten Anders Englesson ("Ökade utsläpp med motorvägar", BLTdebatt den 15 januari).

Debatten om E 22 som motorväg eller inte genom Blekinge rasar vidare på insändarsidor och i regionfullmäktige.

Ja, vilket är egentligen bäst:

3 Att i framtiden kunna köra miljövänlig och energisnål bil på trafiksäker och framkomlig motorväg eller

3 fortsätta som i dag med fossilslukande och avgasalstrande bilar på en trafikfarlig mischmasch av motorvägssnuttar, 2+1-väg, vanlig väg, rondeller, korsningar, 30-sträckor och totalstopp vid trafiklysen?

Det sistnämnda är enklast för lata och fega politiker.

Det förstnämnda kräver modiga och djärva beslutsfattare.

Låt mig ta järnvägen i Blekinge som jämförelse.

Från början, sent 1800-tal, var det koleldade ånglok som for fram i 35 km/h på ett finmaskigt nät av smalspåriga järnvägar i Blekinge.

Först 1957 breddades kustbanan till normalspår.

Men de kvarvarande smalspåriga järnvägarna, från samtliga blekingstäder och norrut till Småland, lades ner under 1960-talet. De klarade inte konkurrensen från bilarna och bussarna (undantaget Karlskrona-Växjö, som också var privatbyggd men normalspårig från början eftersom politikerna krävde det av militärstrategiska skäl).

Kustbanans ånglok byttes med tiden ut mot dieseldrivna lok.

Först sommaren 2007, efter 100 års debatt och beslutsvånda, är kustbanans elektrifiering klar.

Då ska avgasfria kustpilen gå i uppåt 160 km/h direkt till Malmö/Köpenhamn utan byten.

Det var ett djärvt och kostnadskrävande beslut som krävde politiskt mod (järnvägstrafiken har stått stilla i två år och kostnaden är 800 miljoner kronor). Men det var ett nödvändigt beslut för att järnvägen ska överleva i Blekinge.

Numera är 1800-talets trafiksystem så snabbt och miljövänligt att Anders Englessons har det som favorit.

På samma sätt måste E 22 utvecklas. Breddas till motorväg (motsvarar järnvägens normalspår) och trafikeras av miljövänliga bilar.

Blekingekusten är ett av Sveriges mest tätbefolkade områden och E 22 bitvis mer trafikerad än E4 genom Småland.

Det gör att befintliga 2+1-vägsavsnitten redan är på väg att nå sin kapacitetsbegränsning.

Miljöpartisten Anders Englesson frågar ängsligt i sitt debattinlägg:

"Men hur ska det gå till?" (byta till miljövänligare drivmedel).

"Ska vi förbjuda bensin och diesel som Öjerskog vill?"

"Går det över huvud taget att hux flux ersätta oljan/bensinen fullt ut?"

Svaret är ja - se på järnvägen (och för övrigt kommer ändå oljan att ta slut).

Det som krävs är politiskt mod och beslutsamhet.

Visa det, Anders Englesson!

Peter Öjerskog

Karlskrona

Marita Kangestad
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.