Placera verket på Verkö
De turer och diskussioner som varit i ärendet visar att problemen slutligen ligger i de premisser som åtföljer gåvan: placering nära havet, centralt Trossö, väl synligt. Det vill säga en i staden maximalt prestigefylld och monumental placering.
Till detta kommer den verbala beskrivningen av konstverkets estetik som åtföljer verket: att uttrycka tiden - millennieskiftet och samtidigt utgöra lekredskap. Och slutligen verket självt, presenterat på bilder och i video.
Uttrycker inte tiden
Genom att undersöka hur dessa olika delar ser ut och förhåller sig till varandra är det min uppfattning bland annat:
Ett tungt, bestående betongmonument uttryckte inte tiden särskilt väl, hade inte en installation varit ett bättre uttryck - tillfälligt, spektakulärt, fritt - och som när den estetiska och kommunikativa potentialen är uttömd tas ned igen efter att ha dokumenterats. Tiden vid millennieskiftet talar inte det beståendes språk, konst är mode och mode är konst. Omvänt: är inte ett museum för samtida konst lämpligare kontext för det aktuella verket?
Det fordras särskilda kvaliteter av ett konstverk som medborgarna skall vilja upplåta gemensam plats till och som skall kunna fungera som monument och utgöra ett dagligt värdetillskott i stadslivet under lång tid. Det finns trots allt ett demos, som politiken måste förhålla sig till om dess demokratiinnehåll och syftning inte skall tunnas ut. Tillmätes inte medborgarnas egna preferenser och värderingar någon betydelse är demokratin i fara. I synnerhet gäller detta för kulturpolitiken.
Lämplig plats
En placering av verket på södra Verkö - stadens nyaste stadsdel som tyvärr ännu inte fått någon kulturell status eller identitet - här kunde placeringen bli start för skapandet av en ny, spännande och vårdad stads- och landskapsbild.
Lisbeth Thorsén (c)
vice ordförande Kulturnämnden