1. Avdelningar
  2. Orter
  3. E-tidning
  1. Shop
  2. Tjänster
  3. Annonsera
  4. Tipsa oss!
  5. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Nyheter

Kräver krafttag mot rattfylleri

Nyheter • Publicerad 16 april 2003

Ikväll visas filmen om Erik på TV4. Se den om du kan.

"Vi fick låna en ängel" handlar om Erik Bergendahl från Fisksätra. Han blev nedmejad av en rattfyllerist den 23 oktober 2001 på väg till innebandyträningen.

Erik blev 13 år.

Jag har mött hans föräldrar och storasyster. Jag har sett sorgen i deras ögon men jag har också sett hur de idag engagerar sig beundransvärt för att förhindra att fler ungdomar möter samma öde som Erik.

Sätter sina spår

Jag läste också i BLT om den unge Anders som var nära att mista livet i en bilolycka för att han körde berusad.

Jag gläder mig åt att Anders idag insett vad en rattfylla kan leda till och att han är frimodig och berättar om det för andra.

För att kunna påverka attityden mot alkohol och droger i trafiken är det viktigt att människor med erfarenheter - både trafikoffer men också de som kört berusade - träder fram och berättar.

Ett möte med en drabbad människa sätter sina spår.

Ändrad attityd

I USA finns en metod som kallas för VIP (Victim Impact Panel) som går ut på att trafikoffer föreläser för dömda rattfyllerister.

Personer som åkt fast i en alkoholkontroll men inte skadat någon löper stor risk till återfall.

När de deltar i VIP så förändras attityden hos de flesta. De blir tacksamma att de inte skadat någon annan människa och de tar tydligt avstånd från alkohol och droger i trafiken.

Gripande berättelse

Förra veckan lyssnade jag på Björn Söderström i Kalmar. Han föreläste för 120 gymnasieungdomar och berättade om hur det kändes klockan fem den där morgonen när polisen och en präst väckte honom med beskedet att styvsonen Fredrik dött i en trafikolycka.

Vi som lyssnade fick följa med och lära känna Fredrik genom hans liv, med hans familj och kompisar.

Fredrik gjorde misstaget att han satte sig i samma bil som en rattfull kompis. Det blev hans död.

Björns berättelse är stark och griper tag. Efteråt frågar jag ungdomarna om de kan tänka sig att sådan information blir obligatoriskt på gymnasiet och körskolan?

"Ja", ropar de samstämmigt. Björn avslutar med att säga:

- Nu kan ni inte skylla ifrån er. Nu vet ni vilka konsekvenser det kan bli av en rattfylla. Beslutet är ert.

Möten med trafikoffer

Min önskan är nu att VIP-metoden ska införas i Sveriges lag så att alla som dömts för rattfylleri också döms till möten med trafikoffer.

Just nu pågår frivilliga försök i MHF:s regi (Motorförarnas helnykterhetsförbund).

Det behövs även avskräckande fängelsestraff för dem som berusade mejar ned en människa. Det borde kunna likställas med "dråp".

Det är inte acceptabelt att det kan dröja år innan vederbörande frihetsberövas!

Men för gruppen alkoholiserade förare är det också nödvändigt med speciella behandlingsprogram och tvingande åtgärder så som alkolås. Alkolåset stoppar en alkoholpåverkad från att köra bilen.

Vill ha alkolås

Regeringen vill nu förlänga den frivilliga försöksverksamheten under fem år till.

Jag anser istället att det är tid för lagstiftning om obligatoriska alkolås för dem som har dömts för rattfylleri.

På sikt bör alkolås finnas i alla bilar. Stat, kommuner och landsting skulle redan idag kunna beställa alkolås till sina egna fordon samt för skolbussarna.

En annan teknisk möjlighet finns i elektroniska körkort. Det kan användas som startnyckel och utrustas med flera tilläggsfunktioner, som till exempel just alkolås.

Bilstölder skulle minska, olovlig körning (exempelvis av drogpåverkade utan körkort) skulle förhindras.

Minskat antal tester

Polisens roll är också viktig i kampen mot rattfylleriet.

De senaste tio åren har antalet trafikpoliser halverats och bara cirka en miljon alkotester görs varje år, jämfört med 1,8 miljoner tester för tio år sedan. Fler poliser behövs på vägarna både i förebyggande och kontrollerande syfte.

Att rattfylleriet också hänger ihop med den allmänna alkoholkonsumtionen är också ett erkänt faktum. Därför är det av stor vikt att stå fast mot de alkoholliberala tendenserna.

Åtgärder behövs

Sammanfattningsvis behövs en rad åtgärder för att inte fler ska dödas på grund av drog- eller rattfylleri:

3 påverka attityderna genom information,

3 döm rattfyllerister till påverkansprogram enligt VIP-metoden,

3 inför obligatorisk alkoholutbildning på körskolor och i gymnasiet,

3 gör en plan för alkolås i alla bilar, först för dömda rattfyllerister, därefter i yrkestrafiken och sist i alla nya bilar,

3 arbeta för att elektroniska körkort införs,

3 öka antalet poliser i vägtrafiken så att de kan övervaka och kontrollera bättre,

3 avskräckande fängelsestraff ska kunna utdömas samt

3 motverka ökning av alkoholkonsumtionen.

Går för sakta

I stort sett finns det en bred politisk enighet i kampen mot rattfylleriet men arbetet går för sakta.

Här har regeringen ett mycket stort ansvar.

Glöm inte bort Erik, Fredrik eller någon av alla de flickor och pojkar som fått sluta sitt liv alldeles för tidigt på grund av rattfylleriet.

Säg nej till alkohol i trafiken!

Johnny Gylling

Nättraby

riksdagsledamot för kristdemokraterna

Marita Kangestad
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.