Kommunalrådet JanAnders Palmqvist i Ronneby skriver att han och jag har olika värderingar angående hur förskola/fritids skall finansieras ("Svårt nå ut med faktauppgifterna", BLTdebatt den 29 september).
Det har vi egentligen inte, så det stämmer inte. Där är jag oense med det JanAnders skriver (oense första gången).
Så här är det: Lärarförbundet ser förskola/fritids som en del av skolsystemet, "den röda tråden", med allt vad det innebär. Exempelvis ökad eller hel skattefinansiering.
I den bästa av världar och med en obegränsad kommunal ekonomi borde det fungera så.
Men JanAnders Palmqvist tvingas (?) att ge avkall på sin i debattinlägget beskrivna ideologi genom att ta ut avgifter.
Eller hur, JanAnders?
Vad som nu hänt, är att kommande kommunala beslut hotar förskolans kvalitet och våra medlemmars arbetsmiljö. Förskollärarna är upprörda över detta och kräver att facket agerar.
I augusti begärde vi därför förhandling med arbetsgivaren i ärendet.
Av förhandlingsprotokollet framgår, att Lärarförbundet välkomnar en översyn av organisation och bemanning i syfte att effektivisera verksamheten.
Förutsättningen är att arbetsmiljö och kvalitet inte blir lidande. Lärarförbundet blev oense med arbetsgivaren.
I september blev medlemstrycket så stort, att vi snabbt inbjöd till medlemsmöte.
Vid detta möte diskuterade förskollärare och fritidspedagoger många olika problem och frågor, nuvarande och befarade, exempelvis bristen på vikarier, för lite tid för planering, dokumentation, reflektion och pauser.
Olika förslag till lösningar kom fram. Ett av förslagen var taxehöjning.
Detta förslag är inte diskuterat i lokalavdelningsstyrelsen, utan detta förslag och andra synpunkter framförde jag till pressen direkt från medlemmarna.
Om vi skulle ha avvaktat en ideologisk diskussion och ett beslut i styrelsen, innan pressen fick svar på sina frågor i ärendet, hade nyhetsvärdet nog minskat avsevärt. Och medlemmarna hade nog tyckt att vi agerade alldeles för långsamt.
Det är naturligtvis ett problem för Lärarförbundet, att ibland kolliderar ideologin med verklighetens problem. Precis som för JanAnders Palmqvist.
Ett antal undersökningar har klart visat, att föräldrarna är villiga att betala mera för en bra förskola/fritidsverksamhet/skola. Det kan vi ta fasta på.
Om det skall ske via skatt (gärna) eller avgifter (om nödvändigt), är vad jag vet inte undersökt, men det tål att funderas vidare på.
Ronneby har ett mycket bra resultat för förskolan i Lärarförbundets undersökning: Bästa skolkommun åren 2004 - 2006.
Olof Palme sa ju att politik är att vilja.
Vill JanAnders Palmqvist i framtiden ha samma goda förskola som nu?
Hur vill han i så fall att det ska gå till?
Det är väl möjligt om man så vill, att använda medel från en eventuell taxehöjning till att säkra en fortsatt mycket god verksamhet i förskola/fritids?
Jag har sagt både till och om JanAnders att jag tycker att han stundtals är en lysande pedagog.
Vi har (kanske alltför) många gånger fått de fakta och värderingar, som ligger till grund för kommunens taxor inom förskolan, förklarade av honom.
Lärarförbundet har förstått. Lärarförbundet har accepterat. Lärarförbundet har hållit med i flera år.
Vi uppfyller just nu betygskriterierna. JanAnders Palmqvist har lyckats med sin pedagogik. Han kan ge oss MVG!
Men snart håller inte detta resonemang längre.
Förskolans/fritids/förskoleklassens lärare ser en försämring av kvalitet och arbetsmiljö i framtiden. Hur kan detta undvikas?
Är det verkligen bara de i insändaren beskrivna ideologiska hindren som gäller eller är det något mera?
Lärarförbundet är som vanligt öppet för vidare dialog och diskussioner både inom lokalavdelningen, med tjänstemän och politiker, gärna JanAnders Palmqvist.
Vi kommer säkert att bli överens om vad som är fakta och vad som är värderingar.
Men inte om försämringar av kvalitet och arbetsmiljö.
Ulf Löhbern
ordförande
Lärarförbundet Ronneby