GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Avbrott: Tusentals blekingar drabbades av fiberbrott

Tusentals hushåll i Blekinge har drabbats av fiberbrottet som pågått sedan tidigt i tisdags.
Under onsdagen jobbade svetsare febrilt med att koppla ihop fibern.
Kunder som drabbats kommer att ersättas.
Foto: Anders Wiklund/TT

UPPDATERING: Vid 23.00 trodde man att problemet skulle vara löst, men inte alla förbindelser återställdes. Senaste uppdateringen från A3 skedde 05.20 under torsdagsmorgonen. De misstänker att något blivit fel vid svetsningen av den avklippta kabeln. Preliminär sluttid är 14.00.

A3, som är ett av bolagen vars kunder drabbats, levererar bredband till över 700 bostadsrättsföreningar och 260 000 privatkunder i Sverige. 2 000 av deras kunder i Blekinge har påverkats av den stora driftsstörningen, hur många från andra drabbade bolag som upplevt problem med sitt bredband är oklart. Avbrottet verkar gälla kunder som har A3, Sappa, Universal och Th1ng.

Det rör sig om en skadad fiberkabel mellan Kristianstad och Hässleholm. A3 meddelar sent på onsdagseftermiddagen att den skadade kabelsektionen har klippts bort och ersatts, detta efter att ett temporärt försök att laga kabeln misslyckades på tisdagskvällen. Reparationsarbete pågick hela natten, men personalen på plats har varit tvungna att åka hem på grund av arbetstidsbegränsningar.

Två svetsteam jobbade kontinuerligt för att koppla ihop fibern igen och återställa alla drabbade förbindelser.

– Det finns just nu ingen klartid. Det handlar om ett större fiberbrott hos en underleverantör. Beskedet nu vid 16.30 är att det kan ta allt från två timmar till tio timmar innan arbetet är klart, säger Sara Karlsson, marknadskoordinator och presskontakt på A3.

Vad är det som har hänt?

– Det är en fiberkabel som blivit avgrävd. Det är det nästan alltid, säger Karlsson.

Felet upptäcktes redan vid 09.24 på tisdagen. Det gällde driftsstörningar på bredbandstjänster i Karlskrona, Karlshamn och Ronneby, men också Malmö, Mölndal och Borås, där dock inga kunder utan bara tjänsteleverantörernas egen utrustning ska ha drabbats.

Kommer kunder som drabbats att ersättas?

– Ja. Kunderna ska alltid ersättas. De får kontakta oss när allt har lugnat ner sig. Det är vår rutin att kunden kontaktar oss för ersättning.

Läs mer