1. Avdelningar
  2. Orter
  3. E-tidning
  1. Shop
  2. Tjänster
  3. Annonsera
  4. Tipsa oss!
  5. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Volvoorder stort lyft för Camito

Olofströmsföretaget Camito ska leverera avancerade bilkarossverktyg till Volvo. Verktygen kommer att användas till en ny Volvomodell som börjar tillverkas i juni. Ordern betyder mycket för företagets möjligheter att lansera sitt nya patent internationellt.
Olofström • Publicerad 1 april 2005
Skarp order. Camito kommer att tillverka verktygen som ska användas till minst sex komponenter till en ny Volovmodell som börjar tillverkas i juni. Nästa år räknar vd Christer Svensson med att lansera den patenterade Camito-metoden även utomlands. Foto: Marcus Palmgren
Skarp order. Camito kommer att tillverka verktygen som ska användas till minst sex komponenter till en ny Volovmodell som börjar tillverkas i juni. Nästa år räknar vd Christer Svensson med att lansera den patenterade Camito-metoden även utomlands. Foto: Marcus PalmgrenFoto: Marcus Palmgren

Camito har patent på en tillverkningsmetod som innebär att flera olika komponenter som behövs när man formar karossen till ett fordon gjuts i ett och samma stycke. Enligt Camitos vd Christer Svensson har metoden en enorm potential på marknaden.

Storlek osäkert

-Den innebär att produktionstiden för verktygen kan kortas med 30 procent. Volvoordern är vår första skarpa order och är värd miljoner. Den kommer dessutom oerhört lägligt eftersom vi just nu håller på att bygga upp vår referensproduktion, säger Christer Svensson.

Exakt hur stor Volvoordern blir är inte klart ännu. Sedan tidigare har företagen undertecknat ett ramavtal. Hur mycket Camito kommer att kunna leverera till Volvo beror, enligt Christer Svensson på kapaciteten hos de gjuterier som kommer att anlitas för verktygstillverkningen.

Tidigare i år köptes Camito av mjukvaruföretaget Novacast, som tillverkar kunskapsbaserade datasystem för gjuteriindustrin med merparten av kunderna i Sverige och Europa. Den internationella bilindustrin omsätter i dag mer än hundra miljarder om året. Novacasts vd Hans Svensson ser förvärvet av Camito som ett sätt att växa snabbare, inte minst i andra länder.

-Jag har arbetat med produktutveckling länge och har många internationella kontakter, säger Christer Svensson, som nyligen lämnat Volvo Personvagnar för vd-stolen i Camito.

Tre år att utveckla

Man brukar räkna med att det tar ungefär tre år att utveckla en ny bilmodell. Med hjälp av Camito-metoden hoppas Christer Svensson att den tiden ska kunna kortas.

Ledtiden styrs i dag av hur lång tid det tar att tillverka verktygen till varje ny modell. Dessutom blir det allt tätare mellan bilmodellerna.

Med det nya patentet och den färska ordern från Volvo ser han framtiden an med tillförsikt.

Lennart Cromnow
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.