unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Volvo stoppar produktionen i Sverige

Volvo Cars stoppar produktionen i alla svenska fabriker från och med nästa vecka rapporterar Sveriges Radio.
Fabriken i Olofström stänger från och med nästa torsdag fram till den 14 april.
Foto: BLT

Totalt berörs 25 000 anställda.

– Vi stänger vår produktion i Sverige och i Belgien har vi gjort det sedan ett par dagar. Sedan säger vi åt våra medarbetare på kontoret att jobba hemifrån i största möjliga utsträckning, säger vd Håkan Samuelsson till Ekot.

Enligt Samuelsson är alla i produktionen hemförlovade till 100 procent. Produktionen upphör helt. De anställda som jobbar mer indirekt på kontoren får reducerad arbetstid på 40 procent i första fasen. Några varsel ska inte vara aktuellt.

Volvo Cars har fabriker i Torslanda, Skövde och Olofström.

Även Volvos fabrik i USA stängs då och sedan tidigare är det stopp i produktionen i Belgien. Däremot producerar nu fabrikerna i Kina igen.

Volvo i Olofström mottog beskedet under tidig fredag förmiddag. När BLT når informationschef Andelko Cituljski har han själv precis tagit del av Volvos vd Håkan Samuelssons besked.

– Vi i ledningsgruppen måste nu sätta oss ned och se hur det här beslutet påverkar oss, säger Andelko Cituljski. Det här kommer helt klart att beröra oss i Olofström, något annat kan jag inte påstå. Men hur och i vilken utsträckning är alldeles för tidigt att sia om.

Just Kinas produktionsstart menar Andelko Cituljski kan ge Volvo i Olofström visst andrum. Trots beskedet om att även fabriken i Olofström ska stänga ser han ett visst hopp om att fabriken ska kunna fortsätta en viss del av sin produktion med anledning av Kinas produktionsstart.

– Men vi måste se över hela vårt leverantörsled, säger han. Hur kan vi fortsätta producera? Hur många behöver vara på plats för att klara det? Hur fungerar vårt eget leverantörsled? Hur klarar vi logistiken själva med att leverera våra delar vidare till fabriken?

Beskedet just nu är att Volvo stänger ned all sin produktion från och med torsdag 26 mars till den 14 april. Volvos fabrik i Gent är redan stängd.

Är anställningar hotade?

– Vi fokuserar på permitteringar och andra lösningar för vår personal, säger Andelko Cituljski. Några varsel finns inte med i diskussionen.

När det gäller svensk fordonsindustri så har både lastbilstillverkarna AB Volvo och Scania beslutat att tillfälligt stänga sina respektive fabriker. Ett, av flera, problem för fordonsinsdustrin just nu är att leveranser av delar från underleverantörer inte längre fungerar.

– Större delen av Europa har stängt ned verksamheten, det gäller såväl Volvo Cars, AB Volvo och andra. Det är svårt att få tag på insatsvaror och det finns ingen efterfrågan just nu vilket gör att de måste vidta åtgärder. Det är en extraordinär situation, säger näringsminister Ibrahim Baylan (S).

Han är glad att Volvo Cars inte behöver varsla utan kan nyttja systemet med korttidspermittering som regeringen nyligen beslutade om.

Baylan vill inte spekulera om ytterligare åtgärder för att rädda industrin men säger att regeringen är beredd att göra mer.

– Jag tror det är bra att vi kan göra detta tillsammans, att Volvo Cars tillsammans med regeringen och samhället kan gå in i ett system där vi försöker övervintra den här ganska tuffa situationen.

En kritik som uppkommit handlar om att å ena sidan vidta åtgärder som begränsar smittspridningen, å andra sidan inte lamslå ekonomin i för lång tid. Baylan säger att regeringen snarare fått kritik för att man inte vidtagit tillräckliga åtgärder för att stoppa smittspridningen, som att inte stänga skolor.

– Vi kommer att lyssna på de expertmyndigheter vi har för att minska smittspridningen men också mildra effekterna för löntagare, företag och människor i vårt land.

Under fredag eftermiddag återkommer Volvo Olofströms informationsansvarige Andelko Cituljski, efter att ha suttit i ledningsgruppsmöte:

– Vi kommer lägga fredag och måndag på att fortsätta se över vår produktionskapacitet och våra logistiska utmaningar, vilket gäller både in- och utflöde till och från fabriken. Vidare så kommer vi hålla informationsmöten med våra anställda, vilket kommer ske i omgångar beroende på olika skiftlag.